verwerping

sandrake
Topic Starter

verwerping

#1 , 29 aug 2008 20:34

ik heb van mijn overleden moeder een ziekenhuisrekening gekregen, een zogezegde laatste afrekening,moeten wij de kinderen deze toch betalen,zelf na verwerping,mijn moeder wou niet het ziekenhuis verlaten en vroeg steeds haar daar nog te houden,daar ze niet meer voor zichzelf kon zorgen ,en zich verwaarloosde,na 2 maanden besefte het ziekenhuis dat ze niet verder wilde leven,en hebben stille euthanasie gedaan,maar de kinderen draaien hiervoor wel op natuurlijk.voor de tijd dat ze ze gewoon een verblijf hebben gegeven,inplaats een goede oplossing voor haar te zoeken,met alle gevolgen vandien.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 30 aug 2008 14:09

De kosten van verpleging die onmiddellijk aan het overlijden voorafgaan,maken een schuld uit van de nalatenschap van de overledene.Ze vallen EVENEENS onder het voorwerp van de onderhoudsverplichting van art.205 B.W. indien aan de voorwaarden hiertoe is voldaan,ook ten aanzien van de verwerpende erfgenaam...(Vred.Merksem 15 juli 1999, Rechtskundig Weekblad 2000-01,991-992,noot VANWINCKELEN,K.).

sandrake
Topic Starter

#3 , 30 aug 2008 21:26

dus deze laatste ziekenhuisrekening moet dus ook betaald worden door mij?is dit ook het geval voor de belasting want heb vandaag horen vertellen,dat je die ook niet kunt verwerpen van je overleden moeder,ik vraag mij af wat er dan nog wel kan verworpen worden, en of het dan de moeite is om te doen, zoals wij bv, hebben zelf mijn moeder haar auto enz achtergelaten,en niet verderverkocht,dit hadden we dus beter wel gedaan om toch maar iets te kunnen recupuren van de eventuele rekeningen die nog komen.toch bedankt voor het antwoord

Reclame

j.demoor

#4 , 31 aug 2008 11:58

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten.Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351).

Hieruit dient afgeleid dat zulks ook geldt t.a.v. de laatste ziekenhuisafrekening.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sandrake
Topic Starter

#5 , 31 aug 2008 18:17

en wat doe je dan dat ik dat bv,\. niet kan betalen, want de ziekenhuisrekening is vrij hoog tenaanzien van mijn loon,en ben ook alleenstaand met op het ogenblik 1 kind tenlaste, en 1 zoon inwonend ,maar die al vast werk heeft,?want ik weet niet waar ik zo een bedrag moet halen,en heb gehoord dat er ook nog andere rekeningen gaan komen van belastingen van mijn moeder die wij ook moeten gaan betalen,en ik weet dat mijn moeder als alleenstaande zonder kinderen,veel belastingen betaalde elk jaar.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2008 20:20

De belastingen moet u niet betalen als u de nalatenschap verworpen hebt.

Wat de ziekenhuiskosten betreft is discussie mogelijk. Het moet gaan om de kosten van de laatste ziekte die kort voor het overlijden gemaakt werden. Daarenboven kan u niet tot meer gehouden zijn als wat moeder van u had kunnen vorderen. Dus enkel als uw moeder behoeftig was en u een voldoende inkomen had om haar te helpen. Ieder kind moet dan betalen in verhouding tot zijn middelen.

Een interessante uitspraak: Brussel (8e k.) nr. 2003/AR/64, 9 maart 2005, NjW 2006, afl. 147, 656, noot VERSCHELDEN, G.; , T.B.B.R. 2008, afl. 1, 68

Verschelden schrijft hierover in de noot in NjW:
Verhalen van kosten laatste ziekte op kinderen.
Uit deze uitspraak kan worden afgeleid
dat een ziekenhuis de kosten van laatste
ziekte niet op grond van artikel 205 B.W.
kan verhalen op de kinderen van de overledene,
indien deze zijn kinderen zelf niet
bij leven op grond van deze bepaling
heeft aangesproken in zijn hoedanigheid
van behoeftige ascendent. Er is lagere
rechtspraak in andere zin (bijv. Vred.
Merksem 15 juli 1999, R.W. 2000-01, 991,
noot K. VANWINCKELEN). Volgens het hof
van beroep te Brussel bewijst een deficitaire
nalatenschap niet per se dat de
overledene behoeftig was.
GV

scorpioen

sandrake
Topic Starter

#7 , 01 sep 2008 08:06

dank u scorpioen,ja is idd moeilijk,want mijn moeder begon zich idd te verwaarlozen,en heb haar 3 x gevonden op de grond of op straat gevallen,wij hebben nog geprobeerd haar te laten plaatsen voor eventueel toch psyatrische hulp,wat mijn moeder eerst in de afdeling van een ander ziekenhuis weigerde,en terug naar huis wou, zogezegd zo gedaan,tot ze terug viel ,en dat was haar laatste opname,in het ziekenhuis vertelde ik wel dat zij heel veel dronk en niet meer voeding binnen wou nemen,daar hebben ze dan geconstateerd zogezegd dat ze aan levercirrose leed en die aanvallen had van vallen omdat haar hersenen aangetast waren,ze vonden het daar ook geen goed idee haar naar een rvt te plaatsen,maar bij wet hebben ze haar toch laten inschrijven,daar heeft mijn moeder zelf nog zo goed ze kom voor getekend,en kort nadien kregen we te horen ,ja mevrouw,denk dat ze het rvt niet meer gaat halen,ik denk dat ze niet meer wil leven,levensmoe is,het is het beste dat we haar stilletjesaan och gaan laten gaan,mijn moeder heeft daar eigenlijk lang geleden een dikke1.5maand,zonder verder iets met haar te doen,en de laatse 14 dagen zijn ze begonnen met de echte zware ingrepen op stille eutanasie,eigenlijk weten wij niet echt de juiste draad van het verhaal,het was ook zo 6 maand ben ik zowat met mijn moeder bezig geweest,voor eventuele hulp,maar steeds kwam ze in het ziekenhuis terecht,altijd met een tussenpauze van een maand thuis,een maand ziekenhuis 3x gebeurd,alhoewel ze goed wisten dat mijn moeder zich niet meer kon verzorgen alleen thuis,het is zo ook je zult je afvragen moest jij dat maar doen,wel voor de maanden van het voorafgaande had ik en mijn broer geen contact meer met haar,omdat in haar vrije tijd ze alleen het cafe opzocht,en zwij niet begrepen,waarom ze is niet tot bij ons en de kleinkinderen kwam,tot zo een mens teveel begint te drinken en in problemen geraakt en dan roepen ze de kinderen op het matje ,maar uit alle respect toch nog voor haar heb ik er toch nog wel mijn best voor gedaan,je laat geen mens aan zijn lot over.maar mits met de juiste plaatsing had ze het miss toch nog overleeft.en miss kan je nu wel verstaan waarom wij eigenlijk het niet willen betalen,want mijn moeder haar centjes liet ze op cafe,en nu krijgen wij de afrekening.toch bedankt voor het antwoord,raad u me aan het rtoch te betalen?want de verwijlintressten beginnen te komen nu.of wacht ik toch nog even?

Terug naar “Andere”