aanmaning betaling

lala
Topic Starter

aanmaning betaling

#1 , 08 jun 2009 12:54

goeie dag,

Ik had een vraag; ik heb een abonnement bij een gsm provider...ik betaal elke maand 10€, en de laatste keer heb ik 1.5 maand te laat betaald...
Ik heb een betaling gedaan 2 weken geleden en wat krijg ik in de brievenbus..abonnement stopgezet en de kosten daarbij 120€ plus dossier is opgestuurd naar een deurwaarde, waar ik nog geen bericht van heb gekregen...ik heb dit telefonisch vernomen na mijn contact met klantendienst..
Ik ben totaal niet akkoord met hen werkwijze!!! ok heb te laat betaald, maar heb wel betaald en zij zetten abonnement stop zonder basta en dat ik daarvoor 120€ moet betalen + 15€ + 60 € kosten dossier deurwaarder!! Dit is toch niet normaal..ik moest 20 € betalen en uiteindelijk krijg ik 195€ gelapt aan mijn been!! Wat kan ik doen!! Ik wil al het nodige doen om dit bedrag niet te betalen dus alle raad is welkom!!
Ik wil er wel bijzeggen dat ditin het verleden ook gebeurd is en dat ze de sluitingskosten van 120€ geanulleerd hebben en dat willen ze deze keer niet doen omdat ze dossier gestuurd hebben naar deurwaarder...
Wat doe ik?? al die 120€ betalen en kosten van deurwaarder nog niet betalen want heb die nog niet gekregen?
echt erg die domme proximus!!!!!!!!!! vuile oplichters

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 jun 2009 12:10

De sanctie op wanbetaling is ongetwijfeld geregeld door de Algemene Voorwaarden van PROXIMUS.

’In de regel is het ondertekenen van een overeenkomst zonder deze aandachtig te lezen,niet verschoonbaar,maar die regel geldt niet voor contractuele bepalingen die voorkomen op de rugzijde van een overeenkomst en die niet of slechts zeer moeilijk leesbaar zijn,ook al wordt er op de voorzijde van die overeenkomst uitdrukkelijk naar die bepalingen verwezen.Een partij die een overeenkomst ondertekent zonder de algemene voorwaarden en de bijzondere bedingen aandachtig te lezen die daarop zijn gedrukt in een lettertype van één millimeter hoog ,en die daardoor dwaalt omtrent de draagwijdte van de door haar aangegane verbintenissen,beroept zich nadien terecht op de nietigheid van die overeenkomst wegens een verschoonbare dwaling‘[Vred.Kortrijk 4 juni 1986(C.V.S. t. C.&C.),R.W. 1998-99,1464].

‘Wanneer in de door een contractpartij onderschreven tekst geen enkele verwijzing is terug te vinden naar de tekst van de algemene voorwaarden,die op de achterzijde zijn afgedrukt,bewijst de partij die ze heeft bedongen niet dat deze algemene voorwaarden deel uitmaken van de overeenkomst. De loutere mogelijkheid voor een contractpartij om van de algemene voorwaarden kennis te nemen vóór het sluiten van de overeenkomst,volstaat niet tot bewijs van de aanvaarding ervan‘[Brussel 3 december 2001(N.R.G. t. R.V.S.),R.W.2004-05,627-630].

‘Een loutere verwijzing naar algemene voorwaarden in een bestelformulier of een ander document,zonder weergave van deze algemene voorwaarden,volstaat niet om deze algemene voorwaarden tegenwerpelijk te maken aan de wederpartij als de partijen geen regelmatige handelsbetrekkingen met elkaar onderhouden‘[Antwerpen 22 november 2004(M.M.G./T.O.),R.W.2007-07,1079-1082].

INDIEN u bij het sluiten van uw overeenkomst op geldige wijze kennis kreeg van de Algemene Voorwaarden PROXIMUS,onderzoek dan zorgvuldig die algemene voorwaarden .

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen. Art.6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument...Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten...§ 2. In deze ingebrekestelling komen minstens de volgende gegevens voor : 6° ingeval de invordering gebeurt door een advocaat, een ministerieel ambtenaar(zoals een gerechtsdeurwaarder) of een gerechtelijke mandataris wordt volgende tekst in een afzonderlijke alinea toegevoegd, in het vet gedrukt en in een ander lettertype : Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering dagvaarding voor de rechtbank of beslag...Art.15.§ 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft : 1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Indien de gerechtsdeurwaarder voornoemd art.5 en/of 6 overtreedt,leg dan strafklacht neer.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”