Beste mensen van dit forum,
Ik ben nieuw op dit forum, en zit met een probleempje. Ik had graag geweten of ik met "mijn situatie" gerechtelijke stappen kan ondernemen en wat mijn kansen zijn....
Het gaan nml om het volgende (zal mijn situatie zo goed mogelijk proberen schetsen):
Ik ben in 2001 gescheiden en heb uit dat huwelijk 2 kinderen. We zijn gescheiden met onderlinge toestemming bij een notaris dat HIJ had uitgekozen. Toen ik daar voor het eerst een afspraak had was alles blijkbaar al op papier gezet. Het huis ging volledig naar mijn man (dus ik kreeg er geen deel op), de inboedel ging zogoed als volledig naar mijn man (enkel wasmachiene, droogkast, strijkplank, strijkijzer, 2 potten en een pan heb ik meegekregen voor het onderhoud van de kinderen). Ook de helft van de terug te trekken belastingen kreeg ik niet, heb daarvoor een papier moeten ondertekenen. De auto ging ook naar mijn man, enz.....
Dit allemaal omdat ik huisvrouw was, en dus op al de rest geen "recht" had volgens de Notaris. Ik had geen financiële inbreng in het gezin gebracht (enkel me MAAR 100% ingezet voor de kinderen), dus moest maar content zijn met wat ik wel meekreeg...
Nu zijn de kinderen ondertussen 11j (in december 12j) en 13j oud. Een jaar geleden hebben mijn exman en ik een overeenkomst getekent (met voorafgegaan "gelezen en goedgekeurd") waarin staat dat de hij zijn bezoekrecht opgeeft (omdat het niet klikt tussen hem, zijn vrouw, zijn stiefkinderen en onze kinderen) MAAR dat hij wel allimentatie blijft betalen alsook extra onkosten overeengekomen zoals in de scheidingsakte. Nu komt het erop aan, nu dat de schoolboeken voor de oudste dochter moeten worden aangekocht + haar busabonnement, dat hij niet meer wilt bijdragen in deze onkosten, wat hij anders wel moest doen omdat het zo beschreven staat in onze echtscheidingsakte. Vorig jaar (toen ze nog wel naar hun papa gingen) deed hij hier ook al moeilijk over, en dan heeft mijn advocaat het toch klaar gekregen dat hij ENKEL bij het busabonnement en de schoolboeken de helft heeft mee betaald. Dus hij draagt niet bij in schooluitstappen, schoolbenodigdheden in het algemeen (wat toch een ganse hoop is), schoolrekeningen, enz...
Nu heb ik hem gemaild met de rekeningen waar hij vorig jaar WEL nog de helft heeft voor bijgedragen (mits druk van de advocaat), en kreeg ik een mail terug dat hij niet betaald en dat er nu meer nodig zal zijn dan een advocaat en/of deurwaarder.....
Nu is mijn vraag hoe sterk zou ik staan als ik dit via (vrede)rechtbank zou laten voorkomen?
Ik moet wel zeggen dat onlangs mijn kinderen toch nog eens met hem hadden afgesproken (na lang praten met mij, ze wouden eerst niet maar wil niet dat ze later spijt hebben van hun beslissing), en weer klikte het niet.... Hun vader heeft rechtuit in hun gezicht gezegd dat het toch veel goedkoper is nu ze niet meer komen, en dat onze oudste dochter toch eigenlijk maar een lelijk kind is....
Ik hoop wat tips te kunnen krijgen op dit forum want dit is nu al 7j een "vechtscheiding" en dit begint zijn tol te eisen op mijn gezondheid....
Hartelijk dank!!