vergunning niet in orde, wat nu??

toccos
Topic Starter

vergunning niet in orde, wat nu??

#1 , 02 aug 2008 15:12

heb 3 maand geleden compromis getekend van appartement. Nu had den eigenaar tot 18 augustus om de vergunning te bekomen om de woning van statuut te veranderen, nl van gezinswoning naar appblok. Ze zijn hier allemaal veel te laat mee begonnen en tzal niet op tijd in orde komen, het dossier is zelfs nog niet volledig.

Nu gaat de notaris maandag bellen en ervoor proberen te zorgen dat hem via een bepaalde brief, waarin dan staat dat de gemeente de goedkeuring al geeft voor verkoop in afwachting van het bekomen vd vergunning, de verkoop toch nog kan doorgaan. (als ik eerlijk moet zijn, zou ik vd koop wllen afzien en komt dit me heel goed uit...)

nu heb ik 2 vragen:

mag de gemeente zulk een brief opstellen?
moet ik dit aanvaarden, vermits er uiteindelijk niets in orde zal zijn? (of zal/mag de gemeente zoiets niet aanvaarden?)

alvast bedankt
Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 aug 2008 11:03

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).

Tenzij in de compromis anders is bedongen(zie dit na) bent u reeds 3 maand eigenaar van het ‘appartement‘.

“Art.99.§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande stedebouwkundige vergunning :...7° in een gebouw het aantal woongelegenheden wijzigen die bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

Ik ga ervan uit dat ‘veranderen, nl van gezinswoning naar appblok’ inhoudt dat het aantal woongelegenheden gewijzigd werd.

‘een bepaalde brief‘ is geen stedenbouwkundige vergunning ,ook al komt die brief van de gemeente.

Indien het verlenen van een bouwvergunning in de compromis vermeld is als opschortende en/of ontbindende voorwaarde dan kan u zich daarop beroepen.

Is dit niet het geval dan kan u toepassing maken van : “Art.1184.In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding.De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”