#4 , 02 dec 2008 10:04
De consul is de vertegenwoordiger van zijn land in het gastland. In dat opzicht zijn alle uitgaven gedaan voor de uitoefening van zijn functie, uitgaven die voor zijn land zijn gedaan. De opdrachtgever van de consul is dan verantwoordelijk, zijnde zijn natie.
Anderszijds zijn privé-uitgaven van de consul niet gedekt door zijn land. Het hangt dus af van waarvoor de betaalde sommen zijn gebruikt.
Hier moet wel een kleine nuancering worden aangebracht. Consuls zijn volgens het internationaal diplomatieke recht straf- en burgerrechterlijk onverantwoordelijk, dwz zijn kunnen niet voor een rechtbank worden gedaagd. Dit houdt echter in dat in principe het land van oorsprong een verplichting heeft om de diplomatieke vrede te bewaren. Als privépersoon optreden tegen een consul is zogoed als onmogelijk, je zal daarvoor bij het ministerie van binnenlandse zaken moeten langsgaan...
Moest ik in die situatie zitten dat een consul me nog geld moet, dan zou ik voluit voor de uitgaven als orgaan van de uitzendstaat gaan. Op dat moment kan je immers rechtsreeks de natie voor een Belgische rechtbank dagen. Een natie is, in tegenstelling tot de consul en zijn consulaat, in België niet onverantwoordelijk. Dat zijn wel procedures die bijzonder zwaar en zeer lang kunnen zijn...