1 BTW nr, 2 verschillende bedrijfsnamen

Elle*
Topic Starter

1 BTW nr, 2 verschillende bedrijfsnamen

#1 , 19 jan 2009 14:09

:!:
Laatst gewijzigd door Elle* op 18 jul 2013 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 19 jan 2009 20:27

Er bestaan geen BTW-nummers meer, alleen nog Ondernemingsnummers (met 10 cijfers). De toekenning van dergelijke nummers gebeurt niet door de fiscus, maar volgens mij door de KBO bij de oprichting.

Ik denk niet dat de constructie die U nastreeft (2 namen, 1 nummer) mogelijk is; hoogstens de officiële naam naast de afkorting of naast de commerciële naam (Delhaize zal wel voluit zo niet noemen).

Maar ik heb geen dgl. beroepservaring.

Elle*
Topic Starter

#3 , 20 jan 2009 17:01

:idea:
Laatst gewijzigd door Elle* op 18 jul 2013 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roadie

#4 , 20 jan 2009 17:27

Er bestaat een onderscheid tussen ondernemingsnummer, handelsbenaming en activiteiten omschrijving.

Vb Bedrijf "Fly me to the Moon bvba" met als handelsbenaming "The sky is the limit" voert in hoofdzaak reparaties uit aan maankraters.
Als tweede activiteit ruimen zij rommel op van gecrashte ruimtetuigen en ten derde organiseren zij maanreizen voor welgestelde gepensioneerden.

Zoals u ziet zijn er drie activiteiten onder één handelsbenaming en met één BTW nummer.

U kan dus een BVBA of NV of wat dan ook starten met als naam: NV Oplichters met als handelsbenaming Optima en met vierenzestig activiteiten. Dit alles met één ondernemingsnummer.
Maar geen 2, ook geen drie of vier handelsbenamingen.

j.demoor

#5 , 21 jan 2009 10:21

“Art.50.§ 1. De administratie van de BTW, registratie en domeinen kent een BTW-identificatienummer toe dat de letters BE bevat : 1° aan elke belastingplichtige gevestigd in België, met uitzondering van...4° aan elk lid van een BTW-eenheid in de zin van artikel *4,§2,die overeenkomstig 1° en 2° voor BTW-doeleinden is geïdentificeerd. Dit identificatienummer vormt een sub-BTW-identificatienummer van de BTW-eenheid...”(Wetboek BTW 3 juli 1969).

* “Art.4...§2.De Koning kan...de in België gevestigde personen die juridisch gezien wel zelfstandig zijn,doch financieel,economisch en organisatorisch, nauw met elkaar verbonden zijn voor de toepassing van dit wetboek als één belastingplichtige aanmerken”(Wetboek BTW).

Ik ga ervan uit dat uw twee bedrijven juridisch niet zelfstandig zijn,zodat voornoemde bepaling daarop niet van toepassing zou zijn. U kan het echter proberen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”