foutieve facturen

Gerwald
Topic Starter

foutieve facturen

#1 , 01 mei 2009 21:15

Na een verblijf in een ziekenhuis heb ik twee foutieve facturen ontvangen. Op de eerste factuur stonden de effectief gemaakte kosten plus diensten waarvan ik geen gebruik heb gemaakt. Op de tweede factuur stonden uitsluitend foutieve kosten.

ik ben naar de boekhouding van het ziekenhuis geweest en zij hebben mij gevraagd de facturen alsnog te betalen, waarna zij het teveel betaalde bedrag in mindering zouden brengen op een derde factuur die nog moet volgen.

Gezien ik mijn twijfels had bij hun werkwijze ben ik te raden gegaan bij een boekhouder en een leerkracht boekhouden. Beiden gaven mij hetzelfde antwoord: onder geen geval mocht ik de facturen in hun huidige staat betalen.

Voor de eerste factuur dient het ziekenhuis een creditnota op te maken voor het foutief aangerekende bedrag, waarna ik het factuurbedrag min het bedrag van de creditnota moet storten. Voor de tweede factuur dienen ze dit in hun boekhouding te corrigeren via de rekening "Kortingen, Ristorno's en Rabatten". Onder geen geval mogen ze het bedrag van de derde factuur wijzigen, aangezien deze niets met de voorgaanden te maken heeft.

Toen ik dit te kennen gaf aan de medewerkers van het ziekenhuis kreeg ik geen antwoord. Vervolgens heb ik gewoon het bedrag van de gemaakte kosten gestort, dus zonder de foutief aangerekende bedragen.

Nu spoort men mij aan om alsnog het bedrag van de teveel aangerekende kosten aan hen te storten omdat zij het reeds hebben afgetrokken van de derde factuur, een factuur die ik nog altijd niet heb ontvangen.

ik ben niet van plan om mij onder druk te laten zetten omwille van een incompetente boekhoudster, doch weet niet tot welke overheidsinstantie ik mij hiervoor moet richten.

op de webstek van het ministerie van financiën kan ik geen nuttige informatie vinden.

Weet iemand welke overheidsinstantie hiervoor verantwoordelijk is of wie ik moet contacteren?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2009 12:32

Uw mutualiteit.

scorpioen

dieke

#3 , 02 mei 2009 20:52

Inderdaad, de mutualiteit zou u hierin moeten kunnen bijstaan. Ik ben blij te lezen dat u voet bij stuk zal houden. Zeker in het geval van ziekenhuisfacturen is de gecomputeriseerde, standaardbehandeling van zulke documenten soms wraakroepend. Vrienden van ons wiens kindje doodgeboren werd kregen een ziekenhuisfactuur met de vermelding: 'Baby-gaat-mee-naar-huis-pakket, met daarbij o.a. luiers... 'foutje vanwege de standaardfacturatie voor bevallingen'.

Reclame

Terug naar “Andere”