belastingvermindering uitgave beveiliging woning gehalveerd?

jg1
Topic Starter

belastingvermindering uitgave beveiliging woning gehalveerd?

#1 , 09 mar 2011 19:53

Mijn moeder heeft een sectionaalpoort laten plaatsen in 2009. Ze heeft al het nodige gedaan en dit ingebracht in haar belastingsaangifte (rubriek K: belastingvermindering voor uitgaven voor de beveiliging tegen inbraak); waar ze een deel van de prijs van die poort voor 50 percent kan aftrekken van de belastingen.
Nu blijkt dat ze van die helft, maar de helft (dus maar 1/4) zal terugtrekken.
Op de belastingsdienst zwaaiden ze meteen met een bundel papieren met de melding: "opdracht van Brussel uit ivm de wijzigingen". Blijkbaar zouden ze dit dus zomaar gewijzigd hebben... en kan er maar de helft van de helft teruggetrokken worden.

Kan dit zo maar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 mar 2011 20:51

Mag ik het geacht lid van dit forum er attent opmaken dat de plaatsing van een sectionale poort nooit fiscaal aftrekbaar is geweest als inbraakbeveiliging. Wat wel in aanmerking komt voor belastingvermindering bij dergelijke installatie is een motor die is uitgerust met een anti-ophefsysteem. Dit is een systeem dat wel 'inbraakvertragend' , om het zo te noemen , werkt, naast zijn gewone functie. Zo'n motor wordt dan voor de helft in aanmerking genomen. , waarop 50 % vermindering kan bekomen worden. Concreet wordt dus 25 % van de waarde van de motor als basis van belastingvermindering genomen. De belastingen hebben hier gelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jg1
Topic Starter

#3 , 10 mar 2011 09:52

Bedankt voor de informatie.

Ik vraag mij af waar een gewone sterveling al deze details kan vinden van wat en wat niet in aanmerking komt voor belastingvermindering en voor hoeveel?

Zelfs mensen die als beroep belastingaangiftes invullen kunnen er niet aan uit. De aangifte waar ik het over had is trouwens ingevuld door een boekhouder. Van een andere boekhouder vernam ik gisteren dat de motor juist het element is dat niet in aanmerking zou komen voor belastingvermindering... dit ligt ook in de lijn met het volgende:

Ik herinner mij bij de aankoop van de sectionaal poort dat de verkoper beweerde dat om in aanmerking te komen voor de belanstingaftrek dat er een optionele beveiligingskit ofzo moest voorzien worden bovenop een standaard sectionaalpoort met motor. Wat die beveiligingskit precies inhoud, weet ik ook niet.

Het gaat er mij niet om wie hier gelijk heeft; het gaat er mij om waar ik gedetailleerde informatie kan vinden van wat wel en wat niet en voor hoeveel het één en ander kan afgetrokken worden.

De boekhouders die ik ken kennen niks van sectionaalpoorten. De verkoper van sectionaalpoorten die ik ken, kent niks van fiscale aangiftes. Dus moet je het uiteindelijk allemaal zelf uitvissen. Ik lees zelf elk jaar de speciale uitgaves van Moneytalk en Netto over belanstingaangiftes... maar daar vind je die details niet!

In ieder geval is het zo dat op de factuur 880euro vermeld is voor een motor met bediening en beveiligingskit... en dat we 220euro terugtrekken. (waar we op 440 gehoopt hadden)

Reclame

wanton

#4 , 10 mar 2011 10:11

De informatie was en is toch op een aantal sites te lezen. Zie op deze stek bijvoorbeeld.
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mar 2011 10:49

Heb ik zo mijn twijfels over.
Twee jaar geleden een nieuwe sectionale poort geplaatst met attest van de plaatser dat de poort voldeed aan de kenmerken van de Klasse 2 van de Europese vormnorm ENV 1627 en 1630.
Heb 40 % van het bedrag ingebracht via Tax-on-web. Fiscus vroeg me naderhand faktuur en attest voor te leggen, dewelke ik persoonlijk op hun kantoor ben gaan afgeven.
De 40 % aftrek werd volledig aanvaard.

wanton

#6 , 10 mar 2011 13:25

Mava , ik kan alleen maar zeggen dat u geluk heeft gehad. Momenteel is het zo als ik het heb beschreven. Een sectionale poort op zich is geen ' inbraakbeveiliging'. Een motor moet in eerste instantie de poort bedienen. het is enkel wanneer er een bijkomende 'vergrendeling' of veiligheidsstop in verwerkt is dat zij in aanmerking komt voor fiscale aftrek.
Ik heb soms ook mijn twijfels over de specifieke kennis van de belastingambtenaren.
Toet-anch-Amon

wanton

#7 , 10 mar 2011 18:56

Heb ik zo mijn twijfels over.
Twee jaar geleden een nieuwe sectionale poort geplaatst met attest van de plaatser dat de poort voldeed aan de kenmerken van de Klasse 2 van de Europese vormnorm ENV 1627 en 1630.
Heb 40 % van het bedrag ingebracht via Tax-on-web. Fiscus vroeg me naderhand faktuur en attest voor te leggen, dewelke ik persoonlijk op hun kantoor ben gaan afgeven.
De 40 % aftrek werd volledig aanvaard.
We spreken hier wel over inbraakbeveiliging. Voor aj 2009 was het maximum bedrag van de vermindering 170 € , in aj 2010 was dat 690 € . Voor 50 % van de investering.
Mava spreekt waarschijnlijk over energiebesparende uitgaven , waar 40 % belastingvermindering mogelijk was in 2009 en 2010 voor isolatie van muren. Maar ik vind nergens belastingvermindering voor sectionale poorten ( enkel ontkennende berichten) in Standaard belastingalmanak 2008,2009 en 2010.
Toet-anch-Amon

mava105

#8 , 10 mar 2011 20:02

De totale prijs van de poort was 3.944,26 €. Heb een attest van de plaatser bijgevoegd dat de poort voldeed aan de reeds gemelde klasse.
Heb 40 % van dit bedrag ingebracht in Vak IX code 1382-73 (uitgaven voor beveiliging tegen inbraak en brand) van mijn belastingsaangifte AJ 2010 - inkomsten 2009
Gelijktijdig had ik ook onder code 1336-22 nog een bedrag ingebracht voor energiebesparende maatregelen (kuisen CV ketel en vervangen van een inkoimdeur met superisolerende beglazing.)
Voor de rest zijn er geen andere aftrekposten ingebracht en in de maand augustus 2010 heb ik de som van 2.272,00 € terug getrokken. De fiscus heeft mijn fakturen en attesten in handen gehad en er kopie van genomen. Andere jaren moet ik gewoonlijk bijbetalen.
Ze hebben ze dus aanvaard. Wat kan ik hier nog meer op zeggen.
E :D en gekregen paard kijkt men niet in de bek :D

wanton

#9 , 10 mar 2011 20:25

1. Poort : beveiliging tegen inbraak en brand. Enkel een gepantserde poort , brandvertragende deur en de motor van de poort (50 % hiervan) komen in aanmerking tot een max. vermindering van 690 €. Ik vermoed dat de vermindering hier miniem is.
2. Energiebesparingen : CV ketel en deur met isolerende beglazing : deze komen in aanmerking voor 40 % van de investering tot max. 2770 €. Hier kan je een serieuse vermindering hebben bekomen. Bekijk uw afrekening nogmaals!
Toet-anch-Amon

mava105

#10 , 10 mar 2011 20:31

Op mijn aanslagbiljet staan volgende bedragen:
Energiebesparende uitgaven - 489,48 €
Beveiliging tegen inbraak, brand eigenaar: -1895,92 €

Deze cijfers komen dus van de fircus zelf. Wie ben ik om ze te betwisten.

aalstsyndicus

#11 , 14 mar 2011 23:24

Aanvankelijk was het door een hiaat in het K.B. aangaande inbraakbeveiliging mogelijk om niet alleen de motor in te brengen maar ook de poort. Toen dit werd ontdekt door het Ministerie van Financiën werd dit rechtgezet, waardoor nu enkel de motor fiscaal aftrekbaar is, hetgeen aanvankelijk de bedoeling was bij het uitvaardigen van deze maatregel.
Al de maatregelen die fiscaal aftrekbaar zijn, zijn terug te vinden op de website van het Ministerie van Financiën. Elk persoon die vertrouwd is met het invullen van een belastingsaangifte weet zeker hoe deze aangifte correct moet verlopen waardoor men tot geen verrassingen komt te staan bij de afrekening.

mava105

#12 , 15 mar 2011 10:20

Heb ik dan even geluk gehad juist in die periode mijn poort te plaatsen :D

wanton

#13 , 15 mar 2011 16:54

Er is duiddelijk iets anders aan de hand. De maximale aftrek voor inbraakbeveiliging was voor aanslagjaar 2009 170 € , voor aj 2010 was dat 690 €. Voor aj 2010 telde zeker niet de poort mee, en de motor voor 50 % indien er een inbraakvertragende toepassing inbegrepen was.

Ofwel verwisselt mava de bedragen , ofwel heeft belastingdienst Leuven een grote steek laten vallen. Ik heb reeds heel wat fouten daar gevonden!
Toet-anch-Amon

mava105

#14 , 15 mar 2011 19:37

Op mijn aanslagbiljet staan volgende bedragen:
Energiebesparende uitgaven - 489,48 €
Beveiliging tegen inbraak, brand eigenaar: -1895,92 €

Deze cijfers komen dus van de fircus zelf. Wie ben ik om ze te betwisten.
Deze bedragen zijn niet onderling verwisseld. Ze staan zo op mijn aanslagbiljet.
Als ze hier in Leuven steken laten vallen, is dat natuurlijk goed voor de Leuvenaars, en wie zijn wij om hiertegen te gaan protesteren.

Terug naar “Andere”