Stiefvader overleden in juli 2010,rekeningen nog geblokkeerd

josi
Topic Starter

Stiefvader overleden in juli 2010,rekeningen nog geblokkeerd

#1 , 18 mar 2011 10:15

Het is een beetje ingewikkeld maar misschien weet iemand hier raad.
Mijn stiefvader had bij zijn overlijden schulden en dus heeft mijn moeder afstand van erfenis gedaan.
We weten niet of zijn kinderen dit ook gedaan hebben maar vermoeden van wel daar ze betrokken waren in het aangaan van die schuld.
Nu hadden ze wel een gemeenschappelijke portefeuille bij de bank en een spaarrekening en zichtrekening.
Dit is nu 9 maand na zijn overlijden nog steeds geblokkeerd.Ze waren gehuwd met scheiding van goederen dus denk ik toch dat mijn moeder recht heeft op haar helft!!
Hoe kan dit dan zo lang duren.
Mvg,Josi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 mar 2011 18:15

Er is afstand van erfenis gedaan en toch spreekt u , in een stelsel van scheiding van goederen , over een portefeuille en zicht- en spaarrekening. Men had beter de erfenis aanvaard onder beschrijving van inboedel. Ik heb de indruk dat nog geen notaris is ingeschakeld om een akte van bekendheid af te leveren. Dit is nodig om de rekeningen van moeder vrij te geven bij de bank. Dus schakel ten spoedigste een notaris in. Misschien wil de bank ook al iets doen na inzage van het huwelijskcontract!

Deze situatie is mi. ook een gevolg van het feit dat men , ondanks een contract scheiding van goederen , niet als dusdanig heeft gehandeld door vb. gezamenlijke rekeningen te openen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josi
Topic Starter

#3 , 29 mar 2011 11:09

Hebben contact met de bank opgenomen en er is in oktober een brief naar de notaris van zijn 2 dochters gestuurd maar men heeft daar nog steeds geen antwoord op gekregen om te vernemen wie de erfgenamen zijn.Ze gaan een rappel sturen.
De bankdirecteur zegt dat dit een zeer ingewikkelde zaak is en dat dit jaren kan aanslepen en hij betwijfelt of mijn moeder haar deel nog ooit gaat terugzien!
Mijn moeder had dit geld al voor haar huwelijk en de helft van de effecten staan duidelijk op haar naam,kan dit dan zomaar!
De eerste effecten vervallen in 2012 en de andere in 2014,dus er is nog tijd maar het was haar appeltje voor de dorst,ze is bijna 80.

Reclame

josi
Topic Starter

#4 , 01 feb 2012 16:09

De effecten vervallen eerstdaags en komen op de nog steeds geblokkeerde rekening te staan!!Heb van de bank de naam van de notaris gekregen die zich hiermee bezig houdt en hem opgebeld.Deze geeft mij geen enkele uitleg,alleen dat de fiscus ermee gemoeid is!
Dus mijn moeder kan niet aan haar geld,vraag me af hoelang dit nog gaat duren!!

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 feb 2012 19:21

Belastingsschulden????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

josi
Topic Starter

#6 , 02 feb 2012 10:01

Indertijd,lang voor het huwelijk tussen mijn stiefvader en mijn moeder heeft hij samen met een neef kasbons gevonden bij een oom die op sterven lag en ze hebben die meegenomen maar hebben beiden verklaard dat ze deze gekregen hadden.Stiefvader heeft deze aan zijn dochters gegeven.Achteraf is de andere familie van die overleden oom daar tegenin gegaan via de rechtbank en ze hebben gewonnen.Stiefvader had zijn dochters gevraagd om deze terug te geven(neef had dat ook al gedaan) maar deze hebben dit geweigerd en vroegen hun vader tegen het vonnis in beroep te gaan.Weeral verloren en veroordeeld tot het terugbetalen van het oorspronkelijke bedrag en een hele hoop interesten.Gaat over 400.000 euro.Stiefvader heeft geprobeerd een deel te betalen maar het was een te hoge som voor hem alleen en zijn dochters wilden niks teruggeven.Dan is hij overleden!
Moeder wist van niks tot er ineens een deurwaarder stond.

Terug naar “Andere”