Misbruik van volmacht

Koeke
Topic Starter

Misbruik van volmacht

#1 , 09 feb 2012 20:50

Toen mijn moeder gestorven was en er nadien wat problemen waren met mijn broer die gelden afhaalde van de bankrekening van mijn vader is er tussen ons ( mijn zuster en broer ) gezamelijk beslist dat hij de volmacht die hij had op de rekening van mijn vader moest afgeven .
Dit was toen gebeurd en ik heb toen jaren de volmacht gehad en altijd open geweest over uitgaven en dergelijke .
Na enkele jaren hebben we samen dan beslist om de volmacht aan mijn zuster over te dragen .
Na enkele jaren begon ik wat de induk te krijgen dat er hier iets mis was , vader spaarde ineens zeer weinig .
Naief dat ik was heb ik altijd gedacht dat dit normaal zou zijn .
Ook andere broer stelde zich wat vragen maar maalde er verder niet om.
Sinds een jaar is mijn vader dan opgenomen in een rusthuis .
Er is toen beslist dat zuster de volmacht zou behouden en dat we maandelijks een bijeenkomst zouden houden om alles te controleren .
Zuster begint nu echter zeer moeilijk te doen , annuleert zeer vaak de bijeenkomst en probeert zich ervan af te schudden .
Is voor niets nodig zegt ze zo'n bijeenkomst.
Ik word dus echt achterdochtig hiervan .
De gelden op de rekening kloppen in mijn ogen niet , maar ze beweerd het tegendeel.
Arogant dat ze is wil ze nu het beheer van de rekening overdragen aan een dochter van haar die een functie bij een bank heeft.
Mijn vraag is of ze dit recht heeft als volmachthouder ?
Kunnen we haar haar volmacht laten ontnemen ?
Hoe gaat dit in zijn werk ?
Kan ik een onafhankelijk persoon aanstellen die alle rekeningen zal beheren zodat er over niets nog twijfel bestaat en niets kan verdwijnen .
Ik ben er vrijwel zeker van dat mijn zuster gelden zogezegd aan mijn vader besteed , maar in werkelijkheid voor haar dienen .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 feb 2012 09:26

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen. Het contract komt slechts tot stand door de aanneming van de lasthebber.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Er is toen beslist dat zuster de volmacht zou behouden’.

VADER was echter de ENIG geldige lastgever. Indien vader daartoe niet meer in staat is dan dient een voorlopige bewindvoerder aangesteld door de vrederechter,krachtens art.488bis B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”