Onroerende voorheffing bij onverdeeld goed

MarcT
Topic Starter

Onroerende voorheffing bij onverdeeld goed

#1 , 14 mar 2012 10:40

Samen met broer en zus heb ik sinds een jaar de ouderlijke woning geërfd.
In onderlinge overeenkomst woont mijn broer er gratis en staat in voor alle kosten.
De administratie stuurt om een onduidelijke reden de O.V. naar mij op : ik ben niet de oudste en ik woon er ook niet. De O.V. wordt dan wel door mijn broer betaald.
Wat zijn de consequenties voor mijn inkomstenbelasting : komt dit als een bezit van tweede woning (integraal) op mijn belastigbrief ?
Moetn wij 'uit onverdeeldheid treden' om dit aan de praktijk aan te passen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mar 2012 11:54

Jij bent voor 50 % eigenaar , het KI van dat huis komt dan voor 50 % op je belastingbrief. In te vullen in code 1106/2106 verhuurde panden. Dat KI wordt geïndexeerd en verhoogd met 40 %, en dat bedrag komt bij uw belastbaar inkomen. Je betaalt daar dus een zekere som op. Misschien heeft dat nog andere gevolgen in uw belastingberekening , vb. vermindering van de aftrek van hypothecaire lening. Laat dit eens controleren of vraag dat aan uw belasinginspecteur.
Nu, eigenlijk mag uw broer u best een bepaald bedrag aan huur betalen, ook 50 % van de normale huur. Hij betaalt geen belastingen ( buiten de OV) op het huis.
U kan bij de dienst in Aalst vragen het aanslagbiljet van OV naar uw broer te sturen.
Uit onverdeeldheid treden kan ook. Uw broer betaalt u uw deel uit , met ( voorlopig nog) 1 % aan registratierecht. Of u verkoopt het huis aan een derde. Een gesprek met uw broer is wel nodig!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MarcT
Topic Starter

#3 , 14 mar 2012 16:27

Bedankt voor de reactie.
Vermits we met zijn 3-en zijn wordt de 50% uiteraard 33.33 %., maar de consequenties zullen dezelfde zijn.
We (mijn zus en ik) hebben er geen probleem mee dat hij gratis woont . Maar het blijft een gecompliceerde situatie. Indien we uit onverdeeldheid treden : kan mijn broer op enige wijze kosten (registratie, notaris, ) recupereren bij een nieuwe verkoop binnen een bepaalde termijn ?

Reclame

wanton

#4 , 14 mar 2012 20:28

Oké , sorry. Verdeling is in 3 gelijke delen. Indien uw broer jullie deel overkoopt en uitbetaalt, met registratierecht van 1 % en hij verkoopt later die woning , dan kan hij zijn rechten recupereren. De andere kosten niet. Maar praat eens met een notaris voor concretere info voor jullie situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”