Link fiscale waarde huis en huurprijs?

Potrel
Topic Starter

Link fiscale waarde huis en huurprijs?

#1 , 27 jun 2012 14:06

Mijn ex en ik hadden samen gebouwd en hij kocht me na de scheiding uit om het huis volledig op zijn naam te krijgen.
Voor de notaris moest hij zelf een fiscaal bedrag op het huis plakken: 140.000 euro, hoewel het huis zeker een marktprijs heeft van 320.000 euro.
Natuurlijk deed hij dat om de kosten om het huis op zijn naam te krijgen tot een minnimum te herleiden.
Nu hij gaan samenwonen is met zijn nieuwe vriendin heeft hij zijn huis te huur aangeboden voor 950 euro/maand.
Legt de fiscus zelf geen verband tussen hoeveel iemand zijn huis fiscaal aangeeft en er voor vraagt op de huurmarkt?

De EPC-waarde die hij afficheert is veel te laag: het dak is niet geïsoleeerd en kan dus nooit deze lage energienorm halen.
Bovendien heeft hij na onze scheiding zonnepanelen laten leggen. Ook daar heeft hij verklaard dat zijn dak geïsoleerd is (om de premies op te strijken), hoewel er geen mm isolatie insteekt.

Kan dit allemaal? Ik veronderstel dat er niets tegen te doen is?

Met dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 jun 2012 21:08

Belasting wordt berekend op kadastraal inkomen, niet op de werkelijke huur. Dus neen hier kan u niets aan doen.
Ben u een expert in isolatie en hebt u een vergunning voor het opstellen van een EPC? Zo neen, dan kunt u niets doen.
Trouwens uw ex kan zijn EPC niet zelf opstellen. Dat gebeurt door een daartoe bevoegd persoon.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Potrel
Topic Starter

#3 , 28 jun 2012 08:23

Ben u een expert in isolatie en hebt u een vergunning voor het opstellen van een EPC? Zo neen, dan kunt u niets doen.
Trouwens uw ex kan zijn EPC niet zelf opstellen. Dat gebeurt door een daartoe bevoegd persoon.
Bedankt voor uw reactie!

Je moet geen expert zijn om te weten dat de EPC-waarden niet kloppen. Moesten ze kloppen dan woon ik bij wijze van spreken in een passief huis (wegens wél geïsoleerd).
Kortom: iets klopt er niet.

Reclame

roharro

#4 , 28 jun 2012 14:41

Aangezien u geen betrokken partij bent bij deze verkoop kunt u daar niets aan doen.

ps: EPC geschiedenis is inderdaad een klucht; vnl product van politici die willen opvallen maar er niks van kennen (lees: geldklopperij);
Indien men EPC vraagt aan drie "erkende" (klungelaars?) krijgt men meestal drie TOTAAL verschillende antwoorden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2012 15:56

Indien men EPC vraagt aan drie "erkende" (klungelaars?) krijgt men meestal drie TOTAAL verschillende antwoorden.
Klopt volledig. Heb het recent ook voorgehad met een verschil van ongeveer 25 % tussen de hoogste en de laagste waarde.

Terug naar “Andere”