Mijn vriend heeft een 5tal jaar geleden een huis overgekocht van zijn broer, alles wettelijk, netjes op papier vermeld - uiteraard met de nodige winst voor de broer. Mijn vriend had het plan opgevat om dit huis volledig te verbouwen (het was praktisch een bouwval) en hierin zoveel mogelijk zelf te doen. Hij heeft een nieuw dak laten leggen en enkele muren uitgebroken. In verloop van tijd ontdekte mijn vriend dat hij twee linkerhanden (dit is nog braaf uitgedrukt) heeft en dat verbouwingen niet aan hem besteed waren - bovendien had hij ook een ongeval waardoor hij zijn werk tijdelijk is kwijt geraakt (operatie, met nodige revalidatie) en terugviel op mutualiteit. Hierdoor werd het financieel wat moeilijker om alles te bolwerken. Op een bepaald moment had hij materiaal aangekocht voor de woning (kabels, schakelaars ed) en heeft zijn broer die genomen (zonder toestemming van mijn vriend) om in zijn (zelfstandige) zaak te gebruiken (restaurant, verbouwing ook). In december 2010 maakten mijn vriend en zijn broer de afspraak dat de broer (die best wel handiger is dan mijn vriend) het huis zou verbouwen en dat bij verkoop van het huis de winst naar de broer zou gaan. Mijn vriend liet toen vallen dat hij dacht dat de lening 120.000 euro bedroeg en dat alles boven dat bedrag dan voor de broer zou zijn. De twee spraken af dat het huis in april 2011 zou casco staan en zo zou verkocht worden.
De tijd verstreek en de broer heeft op een bepaald moment beslist om het huis volledig te verbouwen, zodat hij er meer winst zou uithalen. Dit werd nooit echt met ons besproken, maar het kon ons eigenlijk ook niet echt schelen. Wij betaalden de lening verder af, en als zijn broer er meer voor wou doen, voor meer winst - was dat ons hetzelfde. In mei 2012 werd het huis verkocht. De broer heeft 52.000 euro winst overgehouden, maar het totale kostenplaatje van de verkoop van het huis (inc notariskosten, lening, boete van afbetaling en dergelijke) bleek 138.000 euro te zijn. Nu eist de broer van ons 18.000 euro.
Ter info: ikv aflevertermijn en het bedrag dat naar zijn broer moest gaan werd nooit iets op papier gezet. Er werd wel een papier ondertekend door 3 partijen (vriend, broer en notaris) dat de winst mocht gestort worden op de rekening van de broer en dat de broer de volmacht had om het huis in naam van mijn vriend te verkopen.
Heeft de broer recht om dit op te eisen en zoja, op welke basis?
Ik ga ervan uit dat de uitspraak van mijn vriend indertijd, iets wat langs de neus weg was en geen vaststaand feit was, eventueel wel als mondelinge overeenkomst zou kunnen beschouwd worden - maar hier is geen enkel bewijs voor. Bovendien, als mijn vriend hierin de mondelinge overeenkomst heeft verbroken, zou zijn broer hetzelfde gedaan hebben door de aflevertermijn te overschrijden.
Puur menselijk vind ik het vreselijk dat je eigen broer dit zou opeisen, terwijl hij er aardig wat aan overgehouden heeft... Maar puur wettelijk wil ik toch wel even weten of 'mijn schoonbroer' iets kan hardmaken hier.