vraag onderhandse lening

aoo
Topic Starter

vraag onderhandse lening

#1 , 23 apr 2013 19:36

Beste mensen,

Graag zou ik jullie eens een situatie voorleggen. Ik weet niet of deze kwestie geschikt is voor dit forum, omdat het hier een combinatie betreft van juridische en familiale aspecten van een situatie, maar ik probeer het toch.

Stel een vader X leent aan zijn schoonzoon Y een bedrag van bijvoorbeeld 15 000 euro voor de aankoop van een onroerend goed. Het gaat om een lening waarvan (1) niets op papier staat en waar (2) geen rente op betaald wordt.

Deze lening heeft enkele jaren geleden plaatsgevonden en er is van het bedrag nog niets terugbetaald, omdat de schoonzoon Y het geld niet zegt te hebben.

De vader X heeft twee dochters en de andere dochter Z (die niet getrouwd is met schoonzoon X) is verder niet echt op de hoogte gebracht van deze lening, maar het komt haar wel ter ore. Er wordt gezegd dat Y het geld wel zal terugbetalen. Maar als er niets op papier staat, is er natuurlijk toch het risico dat Z uiteindelijk benadeeld wordt; zij heeft immers geen enkel houvast om aan te tonen dat er een dergelijke lening is, wat bijvoorbeeld in geval van een overlijden e.d. relevant kan worden.

Wat is nu wijsheid in zo'n geval?:

-Dochter Z ziet dit als iets tussen X en Y en gaat ervan uit dat het uiteindelijk in orde zal komen. De verhoudingen zijn immers op zich goed. Dochter Z wil de zaken niet op scherp stellen.
-Dochter Z is toch wantrouwig en vraagt dat zij ook een dergelijk bedrag mag lenen (mede omdat zij het bedrag ook wel kan gebruiken om te investeren) of dat op papier gezet wordt dat er sprake is van een dergelijke lening, zodat dit document later altijd boven tafel kan komen. Dit alles om ervoor te zorgen dat het gezin van Z uiteindelijk niet financieel bevoordeeld wordt.

Hoe ga je om met een dergelijke situatie? Ik hoop op jullie reacties en ben daar benieuwd naar.

Hartelijke groet,

B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 24 apr 2013 12:58

Heel dom om niets op papier te zetten. Had allemaal vermeden kunnen worden door een schuldbekentenis uit te schrijven, getekend door beide partijen en bewaard door de schuldeiser tot moment waarop de schuldenaar zijn verplichtingen nakomt.

aoo
Topic Starter

#3 , 24 apr 2013 13:03

Beste Veebee,

Wij vinden het ook heel dom, maar ik ben dus gelieerd aan dochter Z, die hier ook niets aan kan doen. Wij vinden het vervelend dat er niets op papier staat, juist ook omdat Z natuurlijk uiteindelijk benadeeld wordt of kan worden. We vragen ons af of we de zaak nu op de spits moeten drijven. Maar goed, dat is natuurlijk geen juridische vraag.

Hartelijk!

Reclame

Vandebos

#4 , 24 apr 2013 13:18

Als vader X het financieel kan dragen zou ik een evenredige lening aan dochter z overwegen... dat gaat alle mogelijke latere discussies uit de weg...

Veebee

#5 , 24 apr 2013 13:38

En indien dat niet kan alsnog op papier laten zetten onder de toen afgesproken voorwaarden tussen schoonvader en schoonzoon, met medeweten van dochter Z?
Als je zegt dat de verhoudingen goed zijn? Op zich verandert er dan niets, alleen dat dochter Z, jouw vrouw/vriendin zich niet langer benadeeld hoeft te voelen. In geval van problemen is het gekend dat er een openstaande schuld is.

Of zoals Vandebos zegt, een evengrote schenking overwegen zodat beide partijen terug op gelijke voet gezet zijn.

aoo
Topic Starter

#6 , 24 apr 2013 16:37

Bedankt voor de reacties. Ik heb hiermee een beeld van hoe hier op een forum als dit tegenaan gekeken wordt en dat geeft toch wel een aanzet om eens te kijken of dit niet eens wat strikter aangepakt moet worden.

hartelijk dank

evgoeth

#7 , 05 jun 2013 11:48

Als schoonzoon Y nog steeds niets hebt terugbetaald dan vrees ik ook een beetje dat hij zal weigeren om alsnog een handtekening onder een document te zetten.
Hoe is de betaling ervan destijds gebeurd? Is dit overgeschreven op de rekening van de vader naar de schoonzoon?

Ik ken genoeg van dit soort mensen. Als de vader een schenking kan doen dan komt u er het best vanaf. Als hij zich niet gekrenkt voelt in zijn eer, want hij beweert dat het wel zal betaald worden.
En als u de schoonzoon hiermee confronteert dan gaan mogelijks de familiebanden om zeep. Aan u om te oordelen of dit het waard was.

Ik heb zelf zo'n situatie waarin één van mijn zussen, echt gebeurd, op maandag een auto ging kopen (tweedehands wel te verstaan), de week erop de dag voor levering naar mijn vader ging om te vragen of hij dat geld even kon voorschieten (paar duizend euro). Die mens (veel te goed) ging naar de bank om dat geld te halen (waar ze kwaad waren dat het zo last minute was) en waarbij mijn zus (na ontvangst en betaling van de auto) terloops zei dat het het dan per maand zou afbetalen want dat ze zo'n grote som niet had.
Persoonlijk had ik steendood tegen de vloer gekwakt op dat moment.

Maar zo'n mensen zijn er dus en ik vrees uw schoonbroer dus ook ...

Terug naar “Andere”