Beste mensen,
Graag zou ik jullie eens een situatie voorleggen. Ik weet niet of deze kwestie geschikt is voor dit forum, omdat het hier een combinatie betreft van juridische en familiale aspecten van een situatie, maar ik probeer het toch.
Stel een vader X leent aan zijn schoonzoon Y een bedrag van bijvoorbeeld 15 000 euro voor de aankoop van een onroerend goed. Het gaat om een lening waarvan (1) niets op papier staat en waar (2) geen rente op betaald wordt.
Deze lening heeft enkele jaren geleden plaatsgevonden en er is van het bedrag nog niets terugbetaald, omdat de schoonzoon Y het geld niet zegt te hebben.
De vader X heeft twee dochters en de andere dochter Z (die niet getrouwd is met schoonzoon X) is verder niet echt op de hoogte gebracht van deze lening, maar het komt haar wel ter ore. Er wordt gezegd dat Y het geld wel zal terugbetalen. Maar als er niets op papier staat, is er natuurlijk toch het risico dat Z uiteindelijk benadeeld wordt; zij heeft immers geen enkel houvast om aan te tonen dat er een dergelijke lening is, wat bijvoorbeeld in geval van een overlijden e.d. relevant kan worden.
Wat is nu wijsheid in zo'n geval?:
-Dochter Z ziet dit als iets tussen X en Y en gaat ervan uit dat het uiteindelijk in orde zal komen. De verhoudingen zijn immers op zich goed. Dochter Z wil de zaken niet op scherp stellen.
-Dochter Z is toch wantrouwig en vraagt dat zij ook een dergelijk bedrag mag lenen (mede omdat zij het bedrag ook wel kan gebruiken om te investeren) of dat op papier gezet wordt dat er sprake is van een dergelijke lening, zodat dit document later altijd boven tafel kan komen. Dit alles om ervoor te zorgen dat het gezin van Z uiteindelijk niet financieel bevoordeeld wordt.
Hoe ga je om met een dergelijke situatie? Ik hoop op jullie reacties en ben daar benieuwd naar.
Hartelijke groet,
B