personenbelasting aangifte 2012:KI i.g.v. overlijden in 2012

Rica
Topic Starter

personenbelasting aangifte 2012:KI i.g.v. overlijden in 2012

#1 , 10 jun 2013 16:56

Mijn moeder (weduwe -gehuwd met scheiding van goederen-eigenaar onroerend goed) overleed op 15/07/2012. Het aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing kwam op haar naam en werd nog door haar betaald. Het onroerend goed is nu nog in onverdeeldheid tussen de 2 kinderen (erfgenamen).
Hoe moet ik nu haar belastingsbrief aanslagjaar 2013 invullen? Vul ik onder rubriek 1100-64 nog het volledige bedrag KI in in de aangifte van moeder? ( En vullen de erfgenamen niets in voor 2012 voor wat de onverdeeldheid van het OG betreft dd. 16/07/2012)?
Of verreken ik het KI t/m 15/07/2012 in de aangifte van moeder en het saldo, te verdelen over de 2 erfgenamen ieder voor hun aandeel in de nalatenschap (in onverdeeldheid), aan te geven in de aangiften van de erfgenamen?
Alvast hartelijk dank voor mogelijke hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 jun 2013 17:07

Op de a&angifte van de overleden moeder moet je niets vemelden van het KI.
Voor de kinderen moet je de helft , nl. 6 maanden van het KI verdelen. Voor ieder kind is dat dus 1/4 van het KI , te schrijven onder code 1106/2106. Indien die gehuwd is in gemeenschgap , nog eens verdelen tussen man en vrouw.
Indien het huis volgend jaar nog in bezit is : volledig KI verdelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”