Einde van bewindvoering

Witteke81
Topic Starter

Einde van bewindvoering

#1 , 24 sep 2013 11:26

hallo,

Mss staat mijn vraag verkeerd sorry daarvoor :-)

Ik had de vraag van hoelang mag het duren voor mijn verlopige bewindvoerder alle gelden terug heeft overgemaak naar mijn eigen rekeningen
het duurt nu al 14 dagen dat ik zonder gelden zit en dat de vrederechter een einde heeft ingesteld van het verlopig bewind. mag / of kan ik zelf actie ondernemen om mijn gelden te kunnen krijgen. als ik op hem moet wachten duurt het nog een tijdje.

Met vriendelijke groeten,

Witteke81 en alvast bedankt voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 24 sep 2013 13:30

Tiens, ik wist niet dat een bewindvoerder geld mag overmaken naar zijn rekeningen. De rekeningen moeten bij mijn weten op naam van de persoon onder bewindvoering staan...

ippa

#3 , 25 sep 2013 08:36

Het is inderdaad zo dat alle rekeningen / spaargelden (algemeen: roerende en onroerende goederen) op naam van de beschermde persoon dienen te blijven. De bewindvoerder heef hier geen enkel recht op.
Elk jaar dient de bewindvoerder een overzicht neer te leggen bij de vrederechter van de inkomsten / uitgaven van de beschermde persoon en dit overzicht deint de bewindvoerder te kunnen verantwoorden.
De bewindvoerder ontvangt hiervoor wel een vergoeding.

Reclame

j.demoor

#4 , 26 sep 2013 08:32

Maan uw schuldenaar(=voorlopig bewindvoerder) aangetekend aan uw geld terug te betalen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Vanaf dan is hij u schadevergoeding( o.m. interest) verschuldigd.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen minnelijke schikking tot stand,dagvaard hem dan , met vordering tot betaling en schadevergoeding. Vrederechter is bevoegd tot € 1860,daarboven is het de rechtbank van eerste aanleg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”