belastingvoordeel zonnepanelen in 2011 - 2013

Björn
Topic Starter

belastingvoordeel zonnepanelen in 2011 - 2013

#1 , 03 nov 2013 11:03

Hallo,

Wij hebben in juni 2011 zonnepanelen laten plaatsen. Onze woning was in 2011 nog geen 5 jaar.
Wij hebben 26 panelen laten plaatsen, volgens de voorgeschreven normen qua ligging, hoek, ...
De firma die onze zonnepanelen heeft geplaatst heeft ons gezegd dat wij twee jaar na elkaar een belastingaftrek kunnen doen.
Dit staat ook op hun contract dat ze opgemaakt hebben. Een aftrek in het jaar 2012 van 3600,00€ en een aftrek in het jaar 2013 van 3680,00€.
Nu blijkt wanneer ik mijn belasting dit jaar ingegeven heb dat ik GEEN recht meer heb op belastingaftrek van mijn zonnepanelen.
Ik heb contact opgenomen met de firma die de panelen heeft geplaatst, daar krijg ik het eenvoudige antwoord dat de overheid beslist heeft dit belastingvoordeel af te schaffen.
MAAR: wij hebben onze panelen laten plaatsen en betaald voor 28 november 2011.
Ik heb een paar opzoekingen gedaan, en vind altijd terug dat je woning ouder moet zijn dan 5 jaar voor een belastingvoordeel naar meerdere jaren te kunnen overdragen. Hier heeft deze firma NOOIT van gesproken.
Dus als ik het goed begrijp heeft de firma die mijn zonnepanelen heeft geplaatst mij vanaf dag 1 voorgelogen dat ik twee jaar na elkaar een belastingvoordeel had! KLOPT DIT?
Voor ons is dit een verschil van 3680,00€ dat we nu kwijt zijn, hadden we dit geweten hadden we deze panelen niet laten plaatsen, want de terugverdientijd enz… verandert hierdoor ook.
Kan iemand mij hiermee helpen? Klopt dit allemaal ivm woning van 5 jaar, belastingvoordeel in 2011, het contract waar in staat dat ik twee jaar belastingvoordeel heb, …

Alvast bedankt,

Björn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 03 nov 2013 11:06

staat hun uitleg op papier?

A'ntje

#3 , 04 nov 2013 13:08

Op je vraag van die 5 jaar kan ik niet antwoorden.
Ik heb wel in dezelfde periode zonnepanelen laten plaatsen en bij het invullen van de belastingen heb ik mijn factuur meegestuurd.
Bij de afrekening van de belastingen voor dat eerste jaar werd vermeld hoeveel ik het volgende jaar kon inbrengen.
Kan je eens nazien of dit dan wel of niet op die afrekening vermeld staat ?
Mijn woning was wel ouder dan 5 jaar ...

Reclame

Sirkii

#4 , 18 nov 2013 22:07

Zie deze folder voor aanslagjaar 2012 (inkomsten 2011): koba.minfin.fgov.be/commande/pdf/folder-energiebesparing-2011.pdf

Deze bevestigt de niet overdraagbaarheid voor woningen van minder dan 5 jaar oud. (Werd dikwijls omzeild door te factureren over 2 jaar met ook de betaling in de 2 jaar...)

De plaatsingsfirma zal zich waarschijnlijk juridisch verstoppen achter de vrijblijvendheid van hun info maar ze waren wel degelijk verkeerd en t had niets te maken met de stopzetting van de subsidiëring door Vlindermans (Di Rupo)

Terug naar “Andere”