Verkoop met verlies

KatW
Topic Starter

Verkoop met verlies

#1 , 27 dec 2013 16:18

Ik hoop dat mijn vraag hier in de juiste rubriek staat... en dat jullie me misschien wat meer advies kunnen geven.

Ik heb nl een vraagje ivm verkoop met verlies. Ik weet dat dit in België normaal niet kan, buiten onder bepaalde voorwaarden.
Een van deze voorwaarden is " verkoop met verlies van goederen die technisch voorbijgestreefd zijn of beschadigd zijn;"
Nu vroeg ik me af of de seizoensartikelen hier ook onder vallen? ze zijn niet technisch voorbijgestreefd, maar toch wat voorbijgestreefd..; volgend jaar zijn er weer nieuwe trends enz...

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Contacteer: Website Facebook

#2 , 27 dec 2013 17:16

Heterbod op verkoop met verlies uit de Belgische wet is door het Europees Hof van Justitie in zaak C‑343/12 (Euronics Belgium / Kamera Express) als strijdig met EU-recht verklaard, na een prejudiciële vraag van de rechtbank van koophandel te Gent.
Het Hof (Zesde kamer) verklaart voor recht:

Richtlijn 2005/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt en tot wijziging van richtlijn 84/450/EEG van de Raad, richtlijnen 97/7/EG, 98/27/EG en 2002/65/EG van het Europees Parlement en de Raad en van verordening (EG) nr. 2006/2004 van het Europees Parlement en de Raad („Richtlijn oneerlijke handelspraktijken”) moet aldus worden uitgelegd dat zij zich verzet tegen een nationale bepaling als aan de orde in het hoofdgeding die een algemeen verbod behelst om goederen met verlies te koop aan te bieden of te verkopen, voor zover deze bepaling de bescherming van de consument beoogt.

KatW
Topic Starter

#3 , 30 dec 2013 11:05

Alvast bedankt! Dus gezien het strijdig is kan ik er vanuit gaan dat het wel mag?

Reclame

my_key
Contacteer: Website Facebook

#4 , 03 jan 2014 12:14

Normalerwijze wel ja. EU-recht heeft als hogere rechtsbron voorrang op Belgisch recht, en door het principe van directe werking van EU-recht kan je je daar rechtstreeks op beroepen t.o.v. de overheid. Je kan ten gevolge van datzelfde principe het EU-recht ook inroepen voor Belgische rechters en zij moeten dat toepassen (zie het befaamde Van Gend en Loos-arrest waar we vorig jaar de 50ste verjaardag van gevierd hebben).

Ik kan natuurlijk niet garanderen dat de Belgische staat het Europees recht nooit zou schenden, de talloze veroordelingen van ons landje spreken dat tegen. Maar in principe zal je een procedure wel moeten winnen dan.

KatW
Topic Starter

#5 , 10 jan 2014 22:36

alvast bedankt!!
met vriendelijke groetjes,

Katrien

Terug naar “Andere”