Beste mensen,
Ik zit al enige tijd met een ernstig probleem. Ik zit namelijk met een dubbele brandverzekering waar ik maar niet van af geraak.
In 2011 heb ik een appartement gekocht. Het appartement is gelegen in een groot huis dat na renovatie is onderverdeeld in 5 appartementen.
We zijn samen met 2 eigenaars, de oorsponkelijke eigenaar die nu nog eigenaar is van de overige 4 appartementen (waarvan hij zelf 1 betrekt) en mezelf.
Voor het verlijden van de de akte was er geen sprake van een blokpolis, ik heb dus samen in mijn lening (bnp fortis) een brandverzekering laten opnemen (korting lening).
Later blijkt dus dat het gehele pand verzekerd was door middel van een "gewone" woning verzekering (ING woonverzekering).
De overige eigenaar stuurde na de verkoop dus aan op mede deelname in de huidige verzekering op basis van het aantal duizenden (later blijkt ook die verzekering aan zijn lening gekoppeld is)
Nu was het voor mij tijdens die periode zeer druk en zocht ik naar een tijdelijke oplossing. Ik aanvaarde dus om tijdelijk mee in die verzekering te stappen (dom dom dom!) en tekende het contract.
Dit natuurlijk op voorwaarde dat we het jaar daarna de situatie gingen herbekijken. Deze afspraak werd slechts mondeling gemaakt.
Nu beweert hij natuurlijk van niks meer te weten en zit ik aan die verzekering vast. ING biedt enkel particuliere woonverzekeringen en beweert dus dat men de verzekering kan niet kan opsplitsen volgens het aantal duizenden. Zelf wens ik natuurlijk mijn verzekering niet op te zeggen (boete lening).
Kortom wat zijn mijn opties en hoe zien jullie die situatie? Ik kan immers de kost van een dubbele premie niet blijven dragen.
Ik maak me ook zorgen over de mogelijke gevolgen van die gedeelde verzekering (geen duidelijk opsplitsing)
- Welk risico loop ik door de gedeelte verzekering?
Vermist er geen onderverdeling (eigendom in duizenden) op de verzekering vermeld staat zijn we dus beiden aansprakelijk voor heel het pand?
- Kan ik de gedeelde verzekering eenzijdig opzeggen? ING beweert dat men dit niet kan zonder toestemming van de andere eigenaar.
- Is een particuliere woning verzekering wel wettelijk voor een appartements gebouw? Moet hier voor geen blokpolis van toepassing zijn?
Bij voorbaat dank!