Misbruik van vertrouwen volmacht bankrekening

VandewalleF
Topic Starter

Misbruik van vertrouwen volmacht bankrekening

#1 , 05 jan 2015 12:21

Mijn vriendin (meerderjarig) haar moeder heeft een spaarrekening (op naam van mijn vriendin, met haar moeder als volmachthebbende) volledig leeggehaald en zo'n 8000€ op haar eigen rekening overgeschreven.
Dit omdat mijn vriendin 3 dagen voordien aangekondigd had dat het thuis niet meer woonbaar was wegens de jarenlange, onophoudelijke woede en agressie-aanvallen van de moeder, en met financiële steun van haar vader - ze zijn gescheiden- op kot zou gaan. De moeder heeft eveneens de pincode van de rekening veranderd. Wel dient er gezegd te worden, dat het merendeel van die 8000€ door de moeder in de loop der jaren gestort zijn op de rekening van mijn vriendin, als spaargeld.

Het zou ons ten zeerste verheugen, mochten enkele juristen kort hun visie over de mogelijkheid om het geld terug te zien hier neerschrijven.
Welke procedure zouden we best volgen? Hoe lang zou dit duren? Bij welke rechtbank? Is een advocaat onder de hand nemen noodzakelijk? Diefstal of misbruik van vertrouwen?

Alvast bedankt voor uw adviezen!

Fredrick & Emma

PS: indien dit topic op het verkeerde forum staat, wees vrij om het te verplaatsten :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 jan 2015 11:41

“Art.372 Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding. Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen, beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...Oefenen de ouders het gezag over de persoon van het kind niet gezamenlijk uit, dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te beheren en het kind te vertegenwoordigen, behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer. In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven. Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9.)

‘Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking. De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272.)

‘Mijn vriendin (meerderjarig) haar moeder heeft een spaarrekening (op naam van mijn vriendin, met haar moeder als volmachthebbende) volledig leeggehaald’.

Dit meerderjarig kind staat niet meer onder het gezag van zijn ouders,wat niet inhoudt dat de volmacht van de moeder daardoor opgeheven is . Onderzoek door wie en hoe die volmacht verleend werd en of die volmacht gebruikt werd vóór of tijdens de meerderjarigheid.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”