Ik lig in de clinch met mijn uitgever van boeken. Op de website van de uitgever wordt reclame gemaakt dat de uitgever voor het uitgeven van een boek, het hele proces kosteloos verzorgd van A tot Z.
Echter, bij de eindcontrole van de drukproeven voor eerste druk, blijkt dat ik een kapitaal moet betalen als ik correcties wil laten doorvoeren, zoals kleine typefouten die de redacteur heeft laten zitten (wat trouwens heel normaal is). Financieel gezien is het goedkoper om het redigeren door een redacteur over te doen dan alle correcties door te voeren. Bovendien wil ik als de auteur een boek van goede kwaliteit in de verkoop zien en niet eentje met typefouten, omdat een lezer dit stoort. En een boek is voor de lezer.
En nu doet de uitgever moeilijk.
In het gunstigste geval kan het redigeren over gedaan worden, maar moet ik wel betalen voor de nieuwe opmaak van de drukproef.
In het slechtste geval bepaalt de directeur van de uitgever (en ik heb van collega-schrijvers vernomen dat deze man helemaal niet makkelijk is) dat dit niet door gaat en mag ik de komende 3 jaar het manuscript niet uitgeven. En dat ik daar dan niks aan zou kunnen doen omdat ik het contract heb gelezen en getekend.
Nu blijkt dat ik het contract met de uitgever dan wel heb ondertekend, maar vergeten ben om onder alle pagina's van het contract een paraaf te zetten.
Is dan dit contract eigenlijk wel geldig? of toch niet?