#6 , 16 nov 2011 10:50
U heeft inderdaad een probleem. Als het merk geregistreerd is voor dezelfde productcategorie zal u onmiddellijk het gebruik ervan moeten staken en als u dit nalaat mag u zich verwachten aan een stakingsbevel onder dwangsom + een vordering in schadevergoeding.
We zien dit geregeld en uit ervaring kan ik meegeven dat dit soort situaties zeer onaangename gevolgen heeft:
- u moet van naam wijzigen en verliest aan zichtbaarheid en bekendheid
- uw reclame-investeringen om naamsbekendheid op te bouwen zijn grotendeels verloren
- het risico bestaat dat mensen die naar u op zoek zijn in de toekomst bij uw concurrent belanden
- u moet herinvesteren in een nieuwe naam, alle publicaties, websites, naamkaartjes, sponsoring, belettering, ... moet aangepast
- als u pech heeft oordeelt uw concurrent dat zij schade geleden hebben en mag u zich aan een schadevergoedingseis verwachten.
Het belang van merknamen, vennootschapsnamen, domeinnamen, bescherming van uw ideeën en intellectuele eigendom, ... wordt door zowat alle start-ups als bijkomstig beschouwd." Merken registreren kost geldt, een advocaat raadplegen kost geld en het zal allemaal wel zo'n vaart niet lopen", zijn reacties die wij vaak horen. Alleen kan het wel stevig fout lopen.
Onze raad:
- spendeer tijd en waar nodig geld in uw merk
- doe een grondige merkencheck voor concurrerende bedrijven
- kies zorgvuldig uw naam en logo om elk conflict te vermijden
- registreer uw merk én logo in alle mogelijkerwijze nuttige categorieën en dit best niet enkel voor de Benelux, maar voor alle potentieel concurrentiële markten
- blokkeer alle nuttige domeinnamen + de domeinen met vaak voorkomende spellingsfouten en alternatieve spellingen (in dit geval bijvoorbeeld piro power, piro-power, pyro-power, pyropower, of ook pyropowre, pryopower, ...
- vermeldt overal steeds duidelijk dat uw merk gedeponeerd is en dat gebruik ervan verboden is zonder uw toestemming
- bekijk ook of bepaalde elementen van uw communicatie (logo's lay-out, kleurencombinaties, ...) auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn en meldt dit ook consequent in bvb de gebruiksvoorwaarden van uw website
- doe geregeld checks en zoektochten naar mogelijke inbreuken
- ga effe langs bij een specialist voor individueel advies, er zit er zeker eentje in je buurt.
Mvg,
Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)