niet betaalde auteursrechten op cd en dvd bij methode

PVictor
Topic Starter

niet betaalde auteursrechten op cd en dvd bij methode

#1 , 05 mar 2012 09:48

Ik ben auteur van een handboek. Sinds vier jaar verkoopt de uitgeverij ook CD's en DVD's bij de methode die ik heb gemaakt. Bij aanvang werden overeenkomsten opgesteld maar die werden niet ondertekend teruggestuurd. Nu blijken de overeenkomsten verdwenen te zijn - dus officieel niet te bestaan. Kan de uitgeverij deze cd en dvd uitgeven zonder me te vergoeden? Voor de andere jaargangen is wel een overeenkomst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum

#2 , 05 mar 2012 13:13

Wat staat er precies op de cd's en dvd's?

PVictor
Topic Starter

#3 , 05 mar 2012 13:39

op de cd's ingesproken teksten die ik heb geschreven of geselecteerd op radio/tv en waarvoor rechten zijn aangevraagd.
op de dvd een zelf geschreven scenario dat gespeeld en gefilmd is + fragmenten uit films, tv-programma's, reclame e.d (rechten aangevraagd)
waarbij telkens oefeningen zijn voorzien voor het gebruik in klas.

Reclame

Redrum

#4 , 05 mar 2012 13:50

Op de door u geschreven teksten hebt u in in principe het auteursrecht (als ze voldoen aan de vereisten om onder het auteursrecht te vallen). Er moet een expliciete overeenkomst/toestemming van uwentwege zijn om het gebruik hiervan toe te staan. Als er geen overeenkomst is, trekt de uitgeverij aan het kortste eind.
U zal eventueel wel moeten kunnen aantonen dat u wel degelijk de auteur bent.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”