Regelgeving copyright bij muziek spelen voor hotel

dreambrotherjb
Topic Starter

Regelgeving copyright bij muziek spelen voor hotel

#1 , 02 mei 2012 17:43

Hey,
Ik mag binnenkort op de piano in een hotel voor de achtergrondmuziek gaan zorgen.
Nu vroeg ik me af, hoe zit dat met het gebruik van partituren?
Ik heb een aantal zelfgekochte partiturenboeken, maar ook partituren via internet (bv. door ruilen via pianofiles.com...) en soms zelf scans gemaakt van geleende boeken.

Mag ik ze allemaal zomaar gebruiken, of enkel waarvan ik de boeken zelf gekocht heb?
Iemand een idee?

Grts dreambrotherjb

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 mei 2012 08:30

“Art.19.Behoudens wat betreft de audiovisuele werken die tot de niet-culturele sector of tot de reclamewereld behoren, hebben de auteurs voor elke wijze van exploitatie recht op een afzonderlijke vergoeding. Behoudens enig andersluidend beding wordt het bedrag van de vergoeding bepaald in verhouding tot de bruto-ontvangsten die uit de exploitatie voortvloeien. In dat geval bezorgt de producent ten minste eenmaal per jaar aan alle auteurs een overzicht van hetgeen hij voor elke wijze van exploitatie heeft ontvangen.Art.65ter.§ 1. De beheersvennootschap(zoals SABAM) heeft de plicht om de rechten te beheren die door deze wet worden erkend, wanneer de rechthebbende daarom verzoekt en dat verzoek overeenstemt met de doelstelling en de statuten van de vennootschap...”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

artemis

#3 , 04 mei 2012 10:21

Een bedrijf waar ik voor gewerkt heb speelde alleen klassieke muziek als wachtmuziek aan de telefoon omdat er dan niets aan Sabam moest betaald worden.

http://www.sabam.be/nl/sabam/faq-lp
Hoelang duurt de beschermingstermijn van het auteursrecht?
Het auteursrecht blijft niet eeuwig duren. De bescherming is beperkt in de tijd.

Zij loopt tot 70 jaar na het overlijden van de auteur, of het overlijden van de langstlevende auteur in het geval van werken die door twee of meer personen zijn gemaakt. Deze bescherming na het overlijden van de auteurs komt ten goede aan hun erfgenamen of rechtverkrijgenden.

Voor anonieme werken bedraagt de beschermingstermijn 70 jaar vanaf het ogenblik dat het werk toegankelijk werd gemaakt voor het publiek.

Voor postume werken die pas na het verstrijken van de beschermingstermijn voor het eerst ontdekt worden, is er een extra beschermingstermijn van 25 jaar voorzien. Deze loopt vanaf het ogenblik dat het werk aan het publiek wordt meegedeeld. Postume werken die wel ontdekt worden binnen de eerste beschermingstermijn van 70 jaar genieten niet van deze extra termijn.

Wanneer de beschermingstermijn verstreken is, komen de werken in het "Publiek Domein". Dat betekent dat ze zonder toestemming en zonder een vergoeding gebruikt mogen worden. De termijn wordt berekend vanaf 1 januari van het jaar dat volgt op het overlijden.

Reclame

eylis

#4 , 04 mei 2012 11:43

er is niet alleen het auteursrecht, maar ook copyright.
partituren moet je wettelijk aankopen in muziekwinkels. Want er is ook copyrecht op het drukken van partituren.
Orkesten en zelfs amateurmuziekgroepen mogen zelf niet zomaar copies nemen om te repeteren of op te treden. Want er bestaat controle die natrekt of er met originelen wordt gemusiceerd. Dan is het in orde.
Er bestaat geloof ik, ook de mogelijkheid om gewettigde kopieen te maken: dat is dan met een waarmerk. Bijvoorbeeld conservatoria doen dat. Maar daar betaalt de instelling ook een soort van copyrght voor.
Nu is er niets mis met het feit dat je in het openbaar een stuk " uit je hoofd" zou spelen.
Ik ik denk dat je manueel gekopieerde (dus handgeschreven) partituren ook mag gebruiken.
Maar dat is natuurlijk een hele klus :-)

Drone

#5 , 04 mei 2012 13:25

ik zou zelfs durven zeggen, dat aangezien het hotel de werkgever is, deze voor alle soorten kosten qua "copyright" dient te betalen.

eylis

#6 , 04 mei 2012 17:57

neen, want in dit beroep (muzikant) betaalt de opdrachtgever enkel voor het musiceren. Dit zijn losse opdrachten. De "uitvoerder" wordt geacht zijn gerief zelf te bekostigen.
Tenzij de muzikant in een soort van bediendencontract werkt: maar dat zou me sterk verwonderen, want dat kost dat hotel stukken van mensen meer en sociale bijdragen etcetera, dan dat het losse opdrachtcontracten zijn.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mei 2012 13:29

Auteursrechten vervallen ook na een aantal jaren, dacht ik. Zo zal je op muziek van Mozart geen auteursrechten meer moeten betalen, maar op muziek van nog levende componisten wel. Ik weet niet meer hoe het precies zat. Erfgenamen van componisten kunnen ook nog enige tijd aanspraak maken op rechten, als ik me niet vergis.

Het is echter niet omdat je op de muziek van Mozart geen auteursrechten moet betalen, dat je geen rechten verschuldigd bent aan het orkest dat deze muziek speelt (Op een CD in je wachtkamer bijvoorbeeld). Componist en uitvoerder hebben beiden recht op een vergoeding.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mei 2012 17:21

Billijke vergoeding

dreambrotherjb
Topic Starter

#9 , 16 mei 2012 11:29

Kan SABAM eigenlijk alleen 'innen' voor muziek voor van Belgische artiesten?
Ik bedoel, wat heeft SABAM rechtstreeks met bv. een Nick Cave?

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”