foto's van google gebruiken

croos
Topic Starter

foto's van google gebruiken

#1 , 10 jul 2012 08:42

dag iedereen,
ik maak een website:
mag ik foto's van google gebruiken.
ik geef in bvb "kerk Gent" en dan ga ik naar afbeeldingen en ik heb een zee van foto's van kerken in Gent.

bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 jul 2012 09:34

Ik zou eerder werken met links naar de foto's. Op die manier is het duidelijk waar de foto's vandaan komen. Zomaar iemand anders zijn foto's overnemen mag niet.

croos
Topic Starter

#3 , 10 jul 2012 13:51

volgens mij mag je foto's nemen van op de openbare weg of van in het publieke deel van het park, van een openbaar gebouw. Maar zodra je de toegangspoort voorbij bent, heb je de toestemming nodig van de eigenaar.
ben ik juist of fout?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2012 13:57

Hangt er vanaf. Er zijn bepaalde gebouwen waar zelfs het nemen van foto's verboden is.
Los van dat heeft de eigenaar van het gebouw ook nog rechten..... Het is zijn eigendom en eigenaar beslist ten volle over zijn eigendom niet een fotograaf.
Het zomaar gebruiken van foto's die u op het internet kan vinden .... dat zou ik zomaar niet doen.
Trouwens in principe moet u ook toestemming hebben van iedereen die op uw foto staan.

mapleleiah

#5 , 11 jul 2012 12:50

Door te klikken op de foto's komt u op de site terecht waar ze oorspronkelijk op stonden. Vraag daar toestemming om ze te gebruiken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus

#6 , 11 jul 2012 17:57

U moet rekening houden met vermogens- en exploitatierechten, reproductierechten distributierechten en publiek mededelingsrecht.
Om de morele rechten niet te vergeten zijnde het divulgatierecht, vaderschapsrecht en integriteitsrecht.
daarbij wie zijn de belanghebbende de auteurs en de producenten en dan spreken we nog niet van de rechthebbende op de foto.
Dus op foto's op het internet berusten zo wie zo enige vorm van auteursrecht.... het is niet dat u dat niet vindt het is wat de auteur er van vindt.

Als bottomline kan je best elk werk dat je op internet vindt als auteursrechtelijk beschermd beschouwen.
Let wel dat vb Facebook valt onder de Amerikaanse wetgeving ( state of California).
In België wet van 30 juni 1994 gewijzigd wet 22 mei 2005 (aanpassing Euro richtlijnen)
In België zo wie zo rekening houden met Sabam, Reprocopy, Reprobel, Auvibel... ivm reprografie, leenrecht, thuiscopie en de digitale uitzonderingen voor onderwijs en wetenschappelijk onderzoek
(met dank aan de brochure compol van de federale politie (DGS/DSJ)...alles uit deze brochure mag worden gekopieerd, gebruikt of herwerkt :D
Laatst gewijzigd door Franciscus op 06 sep 2012 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#7 , 06 sep 2012 13:50

mag ik foto's van google gebruiken.
ik geef in bvb "kerk Gent" en dan ga ik naar afbeeldingen en ik heb een zee van foto's van kerken in Gent.
Dit zijn geen "foto's van Google". Het zijn foto's "die Google op Internet gevonden heeft". De foto's blijven nog altijd van diegene die ze gemaakt heeft. Het zou mooi worden als ieder werk dat je met Google Image Search kan vinden, per definitie rechtenvrij is.

(Oeps, zie u nook maar pas dat dit een oud draadje is... Anyway, misschien leest de topic starter het antwoord nog, wie weet...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”