Thesis - Commerciële doeleinden

AlexDK
Topic Starter

Thesis - Commerciële doeleinden

#1 , 13 dec 2012 09:58

Hallo,

Momenteel zitten mijn vriendin en ik met het volgende.

Een goede 5 jaar geleden heeft mijn vriendin haar thesis geschreven. Dit in het kader van haar opleiding bachelor secundair onderwijs.
Nu zien wij dat haar thesis in herwerkte versie gebruikt wordt als lesboek in talrijke scholen.
Verder zijn we nu vandaag te weten gekomen dat een bepaalde bijlage, door haar opgesteld, verdeeld zal worden als steekkaart onder alle leerlingen van een bepaalde onderwijsrichting.

Het probleem is nu; kan dit zomaar? Diende zij hiervan niet op de hoogte gebracht worden? Heeft zij eventueel recht op een vergoeding?
Of zitten de rechten van een thesis automatisch bij de hogeschool?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius_Legal
Contacteer: Website

#2 , 21 dec 2012 11:35

Beste,

Je vriendin heeft het auteursrecht op haar thesis. De thesis kan dus enkel gebruikt worden door de school met de voorafgaande toestemming van je vriendin.

Sommige scholen voorzien in hun examenreglement/schoolreglement een overdracht van auteursrechten op thesissen. Als dat zo is, kan het een moeilijke strijd worden. Als dat niet zo is, heeft ze ongetwijfeld recht op een gepaste vergoeding.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”