Mag da?

sparkling
Topic Starter
Berichten: 162

Mag da?

#1 , 06 apr 2013 12:56

Stel dat je een soort coca-cola hebt uitgevonden. Mag je dan bvb. een slogan bedenken waarin de naam van coca-cola staat...bvb."mmm, lekkerder dan coca-cola"

Je begrijpt het idee...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3190

#2 , 06 apr 2013 14:15

Zie hier : http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet.
Afdeling 5. - Vergelijkende reclame

Art. 19. § 1. Vergelijkende reclame is, wat de vergelijking betreft, geoorloofd op voorwaarde dat ze :
1° niet misleidend is in de zin van de artikelen 88 tot 91 en van artikel 96, 1°;
2° goederen of diensten vergelijkt die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd;
3° op objectieve wijze een of meer wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van deze goederen en diensten, waartoe ook de prijs kan behoren, met elkaar vergelijkt;
4° er niet toe leidt dat onder ondernemingen de adverteerder met een concurrent, of de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten van de adverteerder met die van een concurrent worden verward;
5° niet de goede naam schaadt van en zich niet kleinerend uitlaat over de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen, diensten, activiteiten of omstandigheden van een concurrent;
6° voor goederen met een benaming van oorsprong in elk geval betrekking heeft op goederen met dezelfde benaming;
7° geen oneerlijk voordeel oplevert ten gevolge van de bekendheid van een merk, handelsnaam of andere onderscheidende kenmerken van een concurrent dan wel van de oorsprongsbenamingen van concurrerende goederen;
8° goederen of diensten niet voorstelt als een imitatie of namaak van goederen of diensten met een beschermd handelsmerk of beschermde handelsnaam.
§ 2. Verboden is elke vergelijkende reclame die de voorwaarden gesteld in § 1 niet naleeft.
."mmm, lekkerder dan coca-cola"
kan je bezwaarlijk objectief noemen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22861
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 apr 2013 15:49

En hoe ga je bewijzen, in geval dat Coca-Cola klacht neerlegt, dat uw produkt inderdaad beter is? Smaak is persoonlijk.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 06 apr 2013 22:49

En hoe ga je bewijzen, in geval dat Coca-Cola klacht neerlegt, dat uw produkt inderdaad beter is? Smaak is persoonlijk.
Vergelijkend blind onderzoek?

Oude Belg
Berichten: 3190

#5 , 07 apr 2013 22:38

En hoe ga je bewijzen, in geval dat Coca-Cola klacht neerlegt, dat uw produkt inderdaad beter is? Smaak is persoonlijk.
Vergelijkend blind onderzoek?
Dat moet dan wel objectief zijn, dus wetenschappelijk en statistisch correct en reproduceerbaar. Wordt dus een zeer duur onderzoek. The Coca Cola Company heeft ook wel wat geld in reserve om de strijd aan te gaan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 07 apr 2013 23:00

Dat moet dan wel objectief zijn, dus wetenschappelijk en statistisch correct en reproduceerbaar. Wordt dus een zeer duur onderzoek. The Coca Cola Company heeft ook wel wat geld in reserve om de strijd aan te gaan.
Bwa, zover zou ik niet gaan. Als in de reclame wordt gesteld dat 8 van de 10 proevers het nieuwe merk beter vinden dan het oude, moeten er ook maar 10 personen geproefd hebben. Dat dit niet representatief is, is irrelevant. Wat wel van belang is, is dat er geen leugens worden verteld.

Ga je daarentegen algemeen beweren dat het nieuwe beter is dan het andere, zal je wel met een wetenschappelijk correcte procedure moeten werken. Maar dit is ook niet duur hoor. 1000 mensen op straat aangesproken, die representatief zijn voor de bevolking (je zal dus wel meer dan 1000 mensen moeten aanspreken, maar waarschijnlijk niet meer dan 1500), die je dan in willekeurige volgorde blinde stalen laat proeven. Op een mooie zomerdag op de Meir een halve dag werk voor 2 personen, plus de verwerking achteraf. Zal wel meevallen van prijs.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”