Stel dat je een soort coca-cola hebt uitgevonden. Mag je dan bvb. een slogan bedenken waarin de naam van coca-cola staat...bvb."mmm, lekkerder dan coca-cola"
Je begrijpt het idee...
Afdeling 5. - Vergelijkende reclame
Art. 19. § 1. Vergelijkende reclame is, wat de vergelijking betreft, geoorloofd op voorwaarde dat ze :
1° niet misleidend is in de zin van de artikelen 88 tot 91 en van artikel 96, 1°;
2° goederen of diensten vergelijkt die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd;
3° op objectieve wijze een of meer wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van deze goederen en diensten, waartoe ook de prijs kan behoren, met elkaar vergelijkt;
4° er niet toe leidt dat onder ondernemingen de adverteerder met een concurrent, of de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten van de adverteerder met die van een concurrent worden verward;
5° niet de goede naam schaadt van en zich niet kleinerend uitlaat over de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen, diensten, activiteiten of omstandigheden van een concurrent;
6° voor goederen met een benaming van oorsprong in elk geval betrekking heeft op goederen met dezelfde benaming;
7° geen oneerlijk voordeel oplevert ten gevolge van de bekendheid van een merk, handelsnaam of andere onderscheidende kenmerken van een concurrent dan wel van de oorsprongsbenamingen van concurrerende goederen;
8° goederen of diensten niet voorstelt als een imitatie of namaak van goederen of diensten met een beschermd handelsmerk of beschermde handelsnaam.
§ 2. Verboden is elke vergelijkende reclame die de voorwaarden gesteld in § 1 niet naleeft.
kan je bezwaarlijk objectief noemen.."mmm, lekkerder dan coca-cola"
Dat moet dan wel objectief zijn, dus wetenschappelijk en statistisch correct en reproduceerbaar. Wordt dus een zeer duur onderzoek. The Coca Cola Company heeft ook wel wat geld in reserve om de strijd aan te gaan.Vergelijkend blind onderzoek?En hoe ga je bewijzen, in geval dat Coca-Cola klacht neerlegt, dat uw produkt inderdaad beter is? Smaak is persoonlijk.
Bwa, zover zou ik niet gaan. Als in de reclame wordt gesteld dat 8 van de 10 proevers het nieuwe merk beter vinden dan het oude, moeten er ook maar 10 personen geproefd hebben. Dat dit niet representatief is, is irrelevant. Wat wel van belang is, is dat er geen leugens worden verteld.Dat moet dan wel objectief zijn, dus wetenschappelijk en statistisch correct en reproduceerbaar. Wordt dus een zeer duur onderzoek. The Coca Cola Company heeft ook wel wat geld in reserve om de strijd aan te gaan.