In juni 2006 kocht ik een licentie van een online vertaalprogramma met een uitgebreide licentieservice, totale kostprijs € 79,85.
De uitgebreide licentieservice omvat een back-up van je licentie-informatie voor het geval je de software van het programma opnieuw moet installeren.
Al vlug werd ik overspoeld met mails om mij te overhalen updates aan te kopen en als ik het opstartte verschenen er dito pop-ups.
Het programma kan slechts op één computer gebruikt worden dus ik kon het - naast mijn dersktop - ook niet geinstalleerd krijgen op mijn laptop.
Na een format van mijn desktop slaag ik er - ondanks die uitgebreide licentieservice - niet in om deze oudere versie terug op mijn PC te krijgen.
Per mail nam ik contact op met het bedrijf en reeds de dag erna ontving ik een lange mail met instructies om het opnieuw op mijn desktop geïnstalleerd te krijgen, een link om de oudere versie te downloaden, natuurlijk reclame voor de vernieuwde versie met een resem aan nieuwe mogelijkheden en de boodschap dat ik bij moeilijkheden met de installatie opnieuw contact kon opnemen.
De opgegeven link werkt echter niet en op een mail om meer ondersteuning te vragen wordt niet meer gereageerd.
Ik gebruik het programma enkel om een vertaling of verklaring van een woord op te zoeken, want vertaalde tekstfragmenten zijn in de doeltaal nauwelijks te begrijpen.
Juist daarom wil ik geen 6,80 Euro per maand betalen voor de nieuwste versie.
Ik wil gewoon die oudere versie waarvoor ik een licentie heb verder blijven gebruiken.
Dat is onmogelijk, want ik kan mijn licentiecode niet meer inbrengen.
Kan ik als licentiehouder rechten laten gelden?
Met mijn licentie voor Windows XP blijft mijn PC toch ook functioneren met Windows XP, ook al zitten we ondertussen aan Windows 7.
Of is dat een andere kwestie?