Foto's op internet

Yoeri
Topic Starter

Foto's op internet

#1 , 14 sep 2009 20:34

Hallo,

Wij zijn websitebouwers en vandaag kwam een klant van ons met een vraag.
De klant is een schrijnwerker en had ons de opdracht gegeven detailpagina's van zijn realisaties te ontwerpen en online te plaatsen. Hij heeft ons de nodige info en foto's aangeleverd en wij hebben alles zoals afgesproken online geplaatst.
Vandaag kreeg hij het bericht van één van zijn klanten om de foto's van hun huis offline te halen.

Moeten wij en/of de klant uitdrukkelijk toestemming vragen om foto's online te plaatsen van bvb realisaties? Indien wel, kunnen wij ons hiertegen indekken als dit voor problemen zou zorgen?

Mvg
Yoeri

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 sep 2009 00:28

Diegene die U de foto's aanrijkt dient zich wanneer nodig van de toestemming om ze te publiceren te vergewissen lijkt me.

Yoeri
Topic Starter

#3 , 15 sep 2009 18:34

Wat is dan indien nodig?

Het betreft foto's van geleverd werk door de schrijnwerker die hij op zijn website wil. Dit zijn natuurlijk foto's van huizen in opbouw... blijkbaar heeft er iemand aanstoot aan genomen dat er foto's van zijn huis online stonden. Er is echter géén enkele verwijzing naar locatie/adres of eigenaar...

Reclame

Vandebos

#4 , 15 sep 2009 20:54

Er is een verschil tussen foto's nemen voor een eigen catalogus die enkel binnen de eigen zaak wordt gebruikt en foto's die publiekelijk toegankelijk zijn. Toen ik enige jaren geleden een nieuwe keuken liet maken door een redelijk gekend schrijnwerker heeft deze eveneens gevraagd of hij foto's ervan mocht nemen om deze in zijn eigen catalogus te plaatsen. Een aantal maanden later heeft die persoon me opnieuw gecontacteerd om te vragen of de foto's gebruikt mochten worden in een artikel in een een tijdschrift (Nest dacht ik, leek me toen een rare naam voor een tijdschrift...)? hij heeft toen een schriftelijk verzoek hiervoor opgezonden.

Dat had hier in feite ook moeten gebeuren.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”