Foto's op politieke website

Luna1972
Topic Starter

Foto's op politieke website

#1 , 30 apr 2010 17:51

Hoi, Ik was in het verleden politiek actief. Op meerdere manifestaties werden foto's genomen waar ik, meestal met 1 of meerdere andere personen, bij op sta. Ik wil echter op geen enkele wijze nog geassocieerd worden met deze partij. Kan ik eisen dat ze mij onherkenbaar maken op de foto's waar ik duidelijk herkenbaar op sta? Ik heb al wat gelezen over portretrecht maar geraak er niet goed uit wijs. Op het moment dat ik nog actief was, was ik akkoord met de publicatie, (echter nooit schriftelijk bevestigd) maar nu vind ik het een aantasting van mijn privacy daar nog mee gelinkt te worden. Ik heb het reeds vriendelijk gevraagd, maar geen eens antwoord gekregen. Alvast bedankt voor de raad!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VAN BELLE Jean Marc

#2 , 01 mei 2010 14:20

Niet zo'n gemakkelijke vraag, maar ik verwijs voor details ook naar www.persengerecht.be waar meer achtergrond info op staat.

Zoals vele mensen, vergeten mensen dat je in groep dikwijls een publieke functie opneemt. Als je gewoon medewerker was, kan het nog gaan, maar als je echt actief meenam in politieke groeperingen, dan moet je in de eerste plaats beseffen dat je privacy grootdeels vervalt. Je neemt immers een maatschappelijke rol op en wil de maatschappij ook verbeteren (kern van politiek, praktijk is natuurlijk soms dat het verslechtert, maar goed en slecht zijn twee kanten van dikwijls dezelfde medaille of evolutie).

Dus eigenlijk mogen zij gerust stellen dat u een eind hen gesteund hebt en moet u dus opdraaien voor wat u nu wellicht een stommiteit noemt.

Indien zij u verkeerd voorgelicht hebben, of u misleid, of het materiaal misbruiken, dan moet u eerst recht op antwoord inroepen, namelijk dat u bijvoorbeeld kunt eisen dat bij die foto gemeld wordt dat u expliciet laat opnemen dat u die partij verlaten hebt. Of u kunt vragen dat die foto weggenomen wordt op een bepaalde plaats om een welbepaalde reden en dat ook afdwingen.

Van belang is hier ook het begrip 'verantwoordelijk uitgever' dat overal moet opstaan. Die kunt u contacteren in de concrete gevallen, en eventueel kunt u zelfs een advies vragen aan de Raad voor Journalistiek, of als de journalist lid is van bijvoorbeeld de VJV (Vlaamse JournalistenVereniging) waarin ik zetel, kunt u op objectieve wijze ook vragen zich hier al dan niet over uite spreken.

De volgende stap is rechtbank.

Maar vergeet niet dat in de rechten van de mens staat dat iedereen recht heeft op informatie.

Dat we in het leven meer en meer veranderen van partner, politieke partij, godsdienst, moeten we toch minstens durven toegeven en daar geen leugenpaleis rond opbouwen. Een mening is iets wat zich heel het leven vormt. Net als standpunten. Of als u dat niet doet, moet u verdragen dat ze u fundamentalist noemen.

Op www.trouw.nl kunt u trouwens deze test uitvoeren om te weten hoe 'fundamentalistisch' iedereen wel 'zou zijn'. Let wel: dit is geen juridisch waterdichte test en zelfs geen van psychologische waarde.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Als u het niet doet, doe ik het wel.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
Als je van je eigen vrouw niet tevreden bent, waarom zou zij dan tevreden moeten zijn met haar man?

Luna1972
Topic Starter

#3 , 02 mei 2010 09:39

Beste mijnheer Van Belle, hartelijk dank voor uw antwoord, al heb ik het vermoeden dat u me aan een verkeerde partij linkt :)

Resultaat van de test: Categorie Score Commentaar
215 Fundamentalisme 30% Relativist
U bent een tolerant en ruimdenkend mens. Laat duizend bloemen bloeien, u stoort zich niet gauw aan een ander.
214 Religieus fundamentalisme 0% Relativist
Uw opvattingen staan relatief los van godsdienstige overtuigingen. Als uw opvattingen fundamentalistisch zijn, zijn deze niet religieus van aard.

Dat even terzijde. De website waar ik op doel is van 1 specifieke politicus, daar komt dus geen journalist aan te pas. En wat is het materiaal misbruiken, ik heb dat gevoel, maar of een rechter dat zo zal interpreteren weet ik natuurlijk niet.

Dat mijn naam hier en daar nog opduikt waardoor ik aan de partij blijf gelinkt worden heb ik op zich geen probleem mee, maar dat er ettelijke foto's van mij op 1 website staan vind ik niet kunnen. Dit kan mij misschien ook belemmeren bij het zoeken van een nieuwe job.

Recht op informatie is hier niet aan de orde vind ik, ik bouw geen leugenpaleis, iedereen kan terugvinden dat ik bij die partij geweest ben, ik poog niet mijn verleden uit te wissen maar zoveel foto's op 1 website vind ik wel een aantasting van mijn privacy. Ik was eerst vrijwilliger, daarna betaalde medewerker, maar zeker geen bekende politicus, dus of ik daarvoor mijn recht op privacy volledig moet opgeven?

Een vermelding dat ik niet meer bij de partij hoor zou al niet slecht zijn, ik kan dat misschien eens proberen te vragen.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”