Auteursrecht op games (spelconcepten)

StijnH
Topic Starter

Auteursrecht op games (spelconcepten)

#1 , 04 aug 2010 16:54

Onlangs heeft The Tetris Company een DMCA gestuurd naar Google om een reeks Tetris klonen in de Android Market offline te halen.
Er was heel wat discussie over of TTC recht in haar schoenen staat of niet. Er werd tot de conclusie gekomen dat TTC enkel een recht heeft op de merknaam, arktwork en muziek, en dat er geen copyright kan genomen worden op de zogenaamde gameplay.

Nu vroeg ik me af, hoe zit dat precies in België? Gelden hier dezelfde regels?

Mvg,
Stijn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2010 12:17

En wie heeft die conclusie genomen?

StijnH
Topic Starter

#3 , 28 aug 2010 19:02

Mensen die (neem ik aan) kennis hebben van de wetgeving in de VS.
Maar jammer genoeg weet ik daar niets meer mee over België.

Reclame

FrankV

#4 , 28 aug 2010 19:19

Mensen die (neem ik aan) kennis hebben van de wetgeving in de VS.
Maar jammer genoeg weet ik daar niets meer mee over België.
Een verduidelijking bij de gebruikte initiaalwoorden :
DMCA = Digital Millennium Copyright Act ( heb ik moeten opzoeken :oops: )
TTC = The Tetris Company ( dat had ik zelf door :D )

Geldt de DCMA in België ?
De DMCA is een wet die van toepassing is in de V.S.
In België geldt de Belgische wetgeving.

U kunt alvast beginnen lezen over Intellectuele Eigendom op de website van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij het Centre for Intellectual Property Rights, Faculteit Rechten, K.U.Leuven kunnen ze u ook verder helpen :
http://www.law.kuleuven.be/cir/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

StijnH
Topic Starter

#5 , 28 aug 2010 20:00

Bedankt voor die links.

Op fgov een aantal zaken gevonden.
Het auteursrecht verleent geen bescherming aan ideeën maar enkel aan de wijze waarop deze ideeën werden geconcretiseerd, geordend en vertaald in een bepaald programma.
De ideeën zelf en de functionaliteiten van het computerprogramma kunnen dus worden overgenomen om in een ander programma, op een andere wijze, te worden geconcretiseerd.
Het auteursrecht verhindert dus niet dat iemand een tekstverwerkings- of rekenprogramma ontwikkelt, met dezelfde functionaliteiten als een bestaand programma, op voorwaarde dat die op een verschillende wijze (niet via kopiëren of adapteren) worden uitgewerkt.

Het auteursrecht beschermt slechts de elementen waarvoor de maker over een zekere (keuze)vrijheid beschikte. De elementen van een computerprogramma die logisch voorgeschreven worden, door de functionaliteit van het programma, zijn niet beschermd. Ook deze elementen kunnen dus overgenomen worden in andere computerprogramma’s zonder dat er sprake zal zijn van een inbreuk op het auteursrecht
“Look and feel”
De elementen die deel uitmaken van de gebruiksinterface, zoals iconen, uiterlijke verschijningsvormen, menuschermen en geluiden, worden eveneens door het auteursrecht beschermd.
Als ik alles goed begrijp, mag je een Tetris spel maken met maar enkele beperkingen: het mag geen Tetris heten, je mag niet de typische muziek gebruiken, je mag de blokken niet dezelfde kleur geven zoals deze voorkomen in een officiëel spel.
Ik zal nog contact opnemen met het CIR, hopelijk kunnen zij zekerheid geven.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2010 16:39

Wetgeving in Amerika verschilt grondig van de Europeese - zo kan men dacht ik in Amerika wel ideeën patenteren ...
Bepaalde grote firma hebben daar het teken 0 nul geclaimd .... dus zal iedereen in de toekomst gebruiksrecht moeten betalen.
Gelukkig nog niet op O2 en het gebruik ervan - :lol:
Zo ook de ontrafeling van bepaald genen ...
ik dacht dat dat oa al een probleem was met het maken van bepaalde antistoffen in Europa
Amerika wil nu zijn visie doordrukken in Europa ( en dus kassa kassa) :evil:

Sirius legal
Contacteer: Website

#7 , 08 okt 2010 17:45

Ideeën zijn naar Belgisch auteursrecht vrij? Het is enkel de concrete uitwerking ervan in de praktijk die auteursrechtelijk beschermd is als die concrete uitwerking voldoende origineel is.

Om zeer kort samen te vatten:
-het idee om een spel te maken met vallende steentjes die een lijn vormen en dan punten opleveren is niet beschermd door Belgisch auteursrecht.
- elke uitwerking daarvan met kleuren, muziek, vormen, woorden, namen, bladzetting, ... die al te erg aan Tetris doet denken kan wél een inbreuk zijn op het auteursrecht van de Tetris people.
- auteursrecht is territoriaal. Als je zo'n spel in België lanceert, geldt het Belgische auteursrecht en niet de Amerikaanse DMCA. maar als je alles op het net gooit en ze kunnen het in de US ook spelen, is ook US recht van toepassing en aangezien elk land een ander auteursrecht heeft (zeker buiten de EU), kan je maar best voorzichtig zijn en vooraf goed afchecken wat je doet om niet plots gedagvaard te worden in Oezbekistan omdat je een inbreuk maakt op het plaatselijke auteursrecht van Tetris...

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”