Fietsroute

SamWitse
Topic Starter

Fietsroute

#1 , 29 sep 2010 19:28

Beste juridischforumisten,

In hoeverre is een (gepubliceerde) routebeschrijving van een fietstocht beschermd?
Volgende voorbeelden:
1. Een gewone opeenvolging van straten: "eerste straat links, dan tweede rechts, 100 m verder oversteken,..."
2. Met beschrijving van de weg: "Kasseibaantje volgen tot aan de kerk, daar links afslaan over een drukke baan..."
3. Met beschrijving van de omgeving: "Aan de Sint-Bavokerk naar links. Deze kerk werd gebouwd in 1633 door ..."

Zij er verschillen tussen publicaties in boeken, folders, internet?

Mag ik een route in een bepaalde vorm 'destilleren' uit een tekst, en zo enkel de route zoals in voorbeeld 1 overhouden?

Wat als ik een route uit en folder zélf affiets, en mijn bevindingen noteer en publiceer?

Dank voor het overpeinzen,
Sam.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SamWitse
Topic Starter

#2 , 02 okt 2010 14:20

Niemand een idee?

Waar kan ik terecht met dergelijke vragen?

Sam.

Sirius legal
Contacteer: Website

#3 , 08 okt 2010 17:48

Enkele pointers:

- Ideeën zijn niet beschermd (bvb het idee om met de fiets een bepaalde opeenvolging van straten te volgen)
- De praktische uitwerking van een idee is wel beschermd (bvb naam, kleur, lettertype, ...)
- Auteursrechtelijke bescherming geldt alleen als er voldoende originaliteit is

Concreet zou dat (onder alle voorbehoud) hier kunnen betekenen: de route op zich is niet beschermd (een idee), de opeenvolging van straatnamen ook niet (niet origineel), de omschrijving ervan wel (invulling van idee met tekst, kleur, beelden, geluid, ...)

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”