geregistreerd merk

jayjay15
Topic Starter

geregistreerd merk

#1 , 14 okt 2010 13:16

Beste

Ik heb een vraagje ivm een merk dat wij registreerden bij het Benelux Merkenbureau.
Wij hebben dit een tijdje gelegen aangevraagd en het werd toegekend.
Nu hebben wij het internet even afgeschuimd en zijn we tot de vaststelling gekomen
dat er wel degelijk 2 personen bestaan die ofwel dezelfde naam gebruiken ofwel
een licht afwijkende naam die hetzelfde klinkt. (y i.p.v. i).

Kunnen wij nu van deze mensen eisen om deze naam niet meer te gebruiken, ongeacht
het feit hoelang ze al bezig zijn? Ze hebben de naam nooit geregistreerd.
Hebben wij recht op een schadevergoeding indien ze onze eisen niet inlossen?

Dank voor uw reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius legal
Contacteer: Website

#2 , 14 okt 2010 20:57

Jullie merk is toegekend voor een aantal categorieën van activiteiten. Binnen die categorieën mag niemand hetzelfde merk gebruiken. In andere categorieën mag iedereen in principe wel dezelfde naam gebruiken. je kan je bescherming uitbreiden tot andere categorieën, maar dat kost geld.

Bvb: jullie bescherming merk X voor IT, software, internet. Dan mag iemand anders wel nog een restaurant openen met dezelfde naam.

(Dit is de basis. Er zijn enkele nuances en beperkingen die case per case bekeken moeten worden).

bartvdv

#3 , 14 okt 2010 22:23

Zo'n registratie geeft jou geen enkele garantie. Een merkenbureau is niet meer dan een register, een lijst van wanneer een bepaald merk/logo/handelsnaam werd vastgelegd. Loopt er al iemand rond die dezelfde naam gebruikt en op een of andere manier kan bewijzen dat hij eerder was, dan hoeft hij zijn naam helemaal niet te veranderen. Integendeel, misschien worden jullie wel verplicht om op zoek te gaan naar een nieuwe naam. Het zou maar al te gek zijn, dat ik een product op de markt breng, iemand de naam registreert en dan komt aankloppen om schadevergoeding te eisen.

Reclame

jayjay15
Topic Starter

#4 , 15 okt 2010 13:16

Beste

Het is dus wel degelijk zo dat het om mensen uit dezelfde branche gaat, eentje uit België en
eentje uit Nederland.
Wij hoeven helemaal geen schadevergoeding, maar het is zo dat wij meer kwaliteit leveren
dan de andere en als iemand ons wil zoeken en in google de naam per ongeluk
met een 'y' schrijft dan komen ze terecht bij die andere persoon.. en dit zouden
wij willen vermijden.
Wij hebben geen idee hoelang deze personen al bezig zijn met hun activiteiten.

Ik dacht gewoon dat je alleenrecht kreeg over het merk eens je het registreerde.
Blijkbaar hangen er toch nog heel wat voorwaarden aan vast en konden we het merk
evengoed niet registreren?

JJ

jayjay15
Topic Starter

#5 , 15 okt 2010 13:58

Nog een bijkomende vraag..
Indien deze persoon de naam al voor ons gebruikte, hoe moet hij dit dan aantonen?
Moet hij deze naam op professionele basis gebruikt hebben?
Ik heb nl. in de kruispuntenbank ontdekt dat hij pas sinds 1 januari 2010 zelfstandig is.

Bedankt voor jullie reacties!

JJ
Laatst gewijzigd door jayjay15 op 16 jan 2012 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Sirius legal

#6 , 17 okt 2010 22:53

Beste,

Als jullie het merk geregistreerd hebben voordat hij het ging gebruiken en als de gelijkenis er inderdaad is en als hij in dezelfde sectoren actief is, heb je wel degelijke goede argumenten om hier een eind aan te stellen.

Mvg,

jayjay15
Topic Starter

#7 , 01 apr 2011 12:17

Beste

Graag kom ik nog even terug op dit topic.
Wij hebben het merk ook een hele tijd gebruikt zonder te registreren, maar door onze groeiende
populariteit hebben we besloten om het dan toch te registreren.

We hebben ontdekt dat we het wel degelijk langer gebruiken. En de naam moet toch op professionele basis gebruikt worden.

We hebben dit jaar ook een erkenning/prijs gewonnen en nu begint het toch echt wel vervelend te worden, dat andere mensen bij de
concurrent terecht komen of hem met ons verwarren!!

Weet iemand waar ik een advocaat vindt in de buurt van Gent, die deze zaak zou kunnen behandelen?

Alvast bedankt voor uw reactie!
JayJay
Laatst gewijzigd door jayjay15 op 16 jan 2012 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

jayjay15
Topic Starter

#8 , 16 jan 2012 14:29

Iemand die nog kan antwoorden op mijn vorige post? Ik heb er nu echt genoeg van en zal die persoon eerst zelf een aangetekend schrijven sturen dat hij de naam niet meer mag gebruiken,
want ik hoor vele mensen zeggen dat ze mij hebben 'gecontracteerd', maar dan blijkt het toch die andere persoon te zijn!

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jan 2012 15:13

http://www.hvr.be/index.php/vennootscha ... schap.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Momenteel is er een aannemer aan het werk in mijn huis. Vanaf vandaag heeft zijn firma een andere naam moeten aannemen. De naam van de firma, in dezelfde branche, was op een koppelteken en de voornaam indetiek aan een reeds bestaande firma uit het Brusselse (F...C.... Nv contra F...-C.....VDM bvba) Hun advokaat heeft geëist dat er een naamsverandering zou komen hetgeen dan ook werd gedaan.
Zijn notaris had hem verkeerd geadviseerd, en is dan ook de helft van de kosten voor de naamsverandering moeten tussenkomen.

Sirius_Legal

#10 , 17 jan 2012 14:06

Beste Jayjay,

Ik begrijp niet goed waarom u al zoveel maanden wacht vooraleer u optreedt. Elke dag die voorbij gaat vergroot uw schade en elke dag die voorbij gaat versterkt uw concurrent in zijn recht om het merk in kwestie te gebruiken. U dient dit dossier zo snel mogelijk met uw advocaat te overleggen om te bekijken of u nog kan optreden en zo ja hoe dat best gebeurt.

Een advocaat vinden in Gent die thuis is in merkenrecht of intellectuele eigendomsrechten kan niet zo moeilijk zijn. Google helpt u vast vooruit. Als u echt iemand in persoon aangeraden wil hebben bij u in de buurt, mag u me altijd een PB sturen.

Mvg,

Sirius Legal.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

jayjay15
Topic Starter

#11 , 18 jan 2012 15:22

Ik had de persoon in kwestie reeds gecontacteerd en hij zou gevolg geven aan mijn eisen maar dat is nog steeds niet gebeurd, vandaar
mijn nieuwe post, ik zat er ook mee in dat ik misschien de naam niet meer zou mogen gebeuren ongeacht het feit dat ik het geregistreerd heb (zie post van bartvdv), maar ondertussen ben ik 200 % zeker van mijn zaak dat ik de naam eerder gebruik dan hem. Ondertussen is er tevens een tweede persoon bijgekomen die mijn naam probeert te gebruiken, en het
gaat hem merendeels over deze persoon, maar ik zocht gewoon een antwoord op mijn algemene post.
Twitter heeft ondertussen zijn pagina verwijderd, nu is er nog zijn website. Ik vroeg mij af hoever ik hierin kan gaan? Ik heb het hostbedrijf mijn klacht gemeld.
Kan ik bv. een nieuwswebsite vragen om het artikel aan te passen op hun site of om het te verwijderen, daar mijn naam onterecht en zonder toestemming wordt gebruikt
door deze tweede persoon?
Bedankt voor je antwoord

Sirius_Legal

#12 , 18 jan 2012 15:33

Jayjay,

Als jullie inderdaad de rechtmatige houder zijn van het merk (zoals je in je eerste post schreef) en als iemand anders dezelfde merknaam gebruikt voor gelijkaardige waren of diensten (je weet dat je inschrijving slechts slechts in een aantal categorieën waren of diensten geldt), kan je je inderdaad verzetten tegen het gebruik. In plaats van afzonderlijk het internet af te zoeken en Twitter, Google, Facebook, etc... te vragen om het merk te verwijderen, kan je wellicht beter een stakingsbevel trachten te bekomen tegen het bedrijf in kwestie, waarbij zij jou een dwangsom verschuldigd zijn voor elke vastgestelde inbreuk (of per dag vertraging).

Maar eigenlijk horen dit soort zeer concrete vragen eerder in het kantoor van jouw advocaat thuis dan op dit forum. Hij zal immers naar alle details en alle aspecten van de zaak kunnen kijken en kunnen oordelen wat het beste is in jouw geval.

Mvg,

Siriuis Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

jayjay15
Topic Starter

#13 , 18 jan 2012 15:40

Sirius
Bedankt voor je snelle en duidelijke respons! :)
Mvg

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”