Als particulier leveren aan distributiefirma?

BONZO
Topic Starter

Als particulier leveren aan distributiefirma?

#1 , 08 dec 2010 14:38

Hallo,

Ik schets even mijn probleem. Ik ben muzikant. Sinds kort krijgen we erg veel aandacht, en is er veel vraag naar onze cd. Er is een ditributiebedrijf dat 200 cd's van onze cd wil verdelen, en zij kopen aan, aan 6euro per stuk.

Nu ben ik particulier en werk ik gewoon (ik geef les), maar ik moet dus nu cd gaan leveren. Hier komt de vraag..

Mag ik als particulier een product leveren aan een distributiebedrijf, en word ik daardoor handelaar, of iets dergelijks? Hoe los ik dit het best op? Het is vrij dringend, want binnenkort komt alles op de radio, en dan moet de cd te koop zijn...

Alvast heel erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius legal
Contacteer: Website

#2 , 08 dec 2010 16:01

Beste,

Wees voorzichtig voor je hier instapt. Is dit een uitgavecontract of loutere distributie? Ik heb al te vaak kleine of beginnende artiesten gezien die in hun enthousiasme een uitgavecontract en/of distributieovereenkomst tekenen waar ze later spijt van krijgen of die later hun kansen op een grotere deal in gevaar brengt. Regel dus je auteursrechten, royalties op verkoop en de duur, territorium en voorwaarden van de distributie in een deftig contract.

Los daarvan: je mag als werknemer/ambtenaar voor de fiscus in principe uitzonderlijke inkomsten hebben die je ook als dusdanig moet aangeven op je belastingaangifte (je mag ook de eraan verbonden kosten aftrekken). Zodra je jaarlijkse inkomen uit deze activiteit boven de 5.580 euro gaat (excl. BTW natuurlijk), moet je een BTW nummer aanvragen en wordt je als handelaar beschouwd.

Overigens mag je als auteur/componist een bepaald bedrag per jaar aan auteursrechten verdienen, dat gunstiger belast is en niet aan BTW onderworpen is. Idealerwijze bekijk je dus eens of je een deel van die 6 euro niet als auteursrechten kan laten betalen. De vraag welk bedrag dat best kan zijn, bekijk je best samen met een fiscalist of advocaat die thuis is in auteursrecht. Je vindt er vast wel eentje in je buurt.

Wat het zuivere contract betreft: ja, je kan zonder probleem een contract afsluiten voor de levering van goederen, rekening houdende met het bovenstaande.

Check ook eens in je arbeidsovereenkomst/statuut trouwens of je dit soort activiteiten mag ontplooien zonder voorafgaand akkoord van je werkgever.

BONZO
Topic Starter

#3 , 08 dec 2010 17:56

Hoi Sirius!

Serieus :-), maar hier heb ik al iets aan! Het gaat om een contract voor het fysiek verdelen van cd's aan winkels in België, en digitaal verdelen van de muziek wereldwijd. In principe is de kans erg klein dat ik boven die 5580 euro ga, want dat is tegenwoordig als muzikant een bom geld. Er zijn natuurlijk ook nog andere groepsleden, die bij optredens betaald worden, waardoor het bedrag telkens gedeeld wordt onder drie, en een geluidsman, enz.

Juridisch advies als het over muziek gaat is verschrikkelijk moeilijk te vinden hier in de buurt (Hasselt)...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2010 21:31

Op de universiteit
SABAM
vereniging van auteurs
enz enz

Sirius legal
Contacteer: Website

#5 , 09 dec 2010 10:39

Bonzo, dit is geen reclameforum, dus ik doe dit niet graag, maar als je niemand vind in je buurt mag je me altijd contacteren. Zitten wel niet in Hasselt, maar dat is normaal geen probleem.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”