Als particulier leveren aan distributiefirma?

BONZO
Topic Starter

Als particulier leveren aan distributiefirma?

#1 , 08 dec 2010 14:38

Hallo,

Ik schets even mijn probleem. Ik ben muzikant. Sinds kort krijgen we erg veel aandacht, en is er veel vraag naar onze cd. Er is een ditributiebedrijf dat 200 cd's van onze cd wil verdelen, en zij kopen aan, aan 6euro per stuk.

Nu ben ik particulier en werk ik gewoon (ik geef les), maar ik moet dus nu cd gaan leveren. Hier komt de vraag..

Mag ik als particulier een product leveren aan een distributiebedrijf, en word ik daardoor handelaar, of iets dergelijks? Hoe los ik dit het best op? Het is vrij dringend, want binnenkort komt alles op de radio, en dan moet de cd te koop zijn...

Alvast heel erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius legal
Contacteer: Website

#2 , 08 dec 2010 16:01

Beste,

Wees voorzichtig voor je hier instapt. Is dit een uitgavecontract of loutere distributie? Ik heb al te vaak kleine of beginnende artiesten gezien die in hun enthousiasme een uitgavecontract en/of distributieovereenkomst tekenen waar ze later spijt van krijgen of die later hun kansen op een grotere deal in gevaar brengt. Regel dus je auteursrechten, royalties op verkoop en de duur, territorium en voorwaarden van de distributie in een deftig contract.

Los daarvan: je mag als werknemer/ambtenaar voor de fiscus in principe uitzonderlijke inkomsten hebben die je ook als dusdanig moet aangeven op je belastingaangifte (je mag ook de eraan verbonden kosten aftrekken). Zodra je jaarlijkse inkomen uit deze activiteit boven de 5.580 euro gaat (excl. BTW natuurlijk), moet je een BTW nummer aanvragen en wordt je als handelaar beschouwd.