Copyright op e-mail adres

ub4b
Topic Starter

Copyright op e-mail adres

#1 , 11 jan 2012 11:57

Stel dat een e-mail marketing firma mijn e-mail adres verkoopt als deel van een lijst.

Ik krijg spam van een bedrijf wat deze lijst opgekocht heeft. Heb ik het recht om bij dit bedrijf op te vragen hoe ze aan mijn e-mail adres komen?

Want er is zoiets als copyright en er is geen akkoord om mijn e-mail adres te verwerken in één of ander product.

Ik wil namelijk eigendom en copyright claimen op mijn emailadres, dus als iemand mijn email adres zonder toestemming gebruikt in één of ander product wil ik copyright inroepen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 11 jan 2012 12:27

Neen, dan zou je dus ook copyright nemen op jouw telefoonnummer, jouw (woon)adres, ... Ga je dan ook iedere keer een rechtszaak starten? En wat ga je dan doen bij mails uit het buitenland? Je kan wel vragen om verwijderd te worden uit hun databanken; wat ik ook systematisch doe voor alle Belgische bedrijven die mij onzinnige mails sturen (Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer zoals gewijzigd door de wet van 11 december 1998 tot omzetting van de richtlijn 95/46/EG van 24 oktober 1995., enz.). Ik gebruik nooit de "unsubscribe-"links onderaan de e-mails, maar wend mij rechtstreeks tot het bedrijf zelf en/of hun e-mail partner(s). Overigens is het nog altijd toegelaten om mails te sturen naar algemene bedrijfsadressen (zoals bv. info, ...).
En als dat niet helpt, een klacht bij FOD Economie. Mijn ervaring met deze dienst is dat ze vrij kordaat kunnen optreden. Ik ontvang amper nog 'junk'.

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#3 , 12 jan 2012 09:35

Beste,

Je e-mail adres is niet auteursrechtelijk beschermd, net zo min als je naam of je telefoonnummer. Dat zal dus niet lukken.

Wat ongewenste reclame betreft, wordt je echter beschermd door zowel de Privacywet als door de Wet Elektronische Handel.

Zeer kort samengevat komt het hierop neer:

- Niemand mag je e-mail adres, je naam, je telefoonnummer of enig ander persoonsgegevens opslaan, verwerken of doorverkopen zonder jouw voorafgaande toestemming (let op bedrijfsmaisadressen zoals 'info@' zijn geen persoonsgegevens en mogen vrij verwerkt worden)
- Je hebt steeds een recht op inzage, verbetering en in sommige gevallen verwijdering van je gegevens
- Voor direct marketing (spam, het toezenden van reclamemails) is je afzonderlijke toestemming vereist en moet je op elk ogenblik kunnen kiezen om geen reclame meer te ontvangen (je toestemming is niet vereist als je ergens al klant bent en als je reclame toegezonden krijgt voor gelijkaardige producten)

Let altijd goed op voor je je ergens registreert. Lees de privacy policy en geef geen toestemming om je gegevens door te geven aan 'commerciële partners' (= doorverkopen van databases).

Je vindt meer info op de websites van de privacycommissie, de FOD Economie en enkele organisaties voor online handelaars zoals BeCommerce, Safeshops, BDMA, IAB.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

ub4b
Topic Starter

#4 , 13 jan 2012 20:51

Bedankt voor de info. Wat het copyright op je eigen naam betreft, zie ik in Nederland meerdere out-of-the-box denkers het copyright op hun eigen naam terug te claimen.

Lijst: http://ikclaimmijnnaam.nl/registerpagina.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Uitleg zie o.a. hier:

http://www.niburu.nl/index.php?option=c ... &Itemid=67" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.niburu.nl/index.php?option=c ... &Itemid=67" onclick="window.open(this.href);return false;

Een piste die ik graag eens verder zou uitzoeken of ze in België haalbaar is, zou erop neerkomen dat wanneer je soevereiniteit op jezelf claimed en daarbij het copyright op je naam claimed, niemand nog je naam in hoofdletters mag gebruiken zonder toestemming. Bij de geboorte wordt voor elke persoon door de overheid het equivalent van een firma opgericht: de natuurlijke persoon waarbij jouw naam in hoofdletters vermeld is.

Naar deze firma kunnen ze dan de belastingsbrief sturen: de belasting natuurlijke personen.

In Nederland staan ze vrij ver op het terugclaimen van je eigen firma (NATUURLIJKE PERSOON) en de copyright op je eigen naam.

Gevolg: belastingsdiensten en andere overheden die iets van je willen kunnen niet langer je naam in hoofdletters gebruiken gezien je het copyright hebt teruggeisd en ze geen toestemming hebben je naam te gebruiken gezien je het copyright erop hebt teruggeclaimed. Nederlandse juristen hebben dat van voor naar achter uitgezocht. Ben wel van plan om dit voor België ook eens uit te zoeken/laten uitzoeken.

Vanuit die optiek trek ik het idee door naar e-mail adressen.

PS: in België ben je houder van je identiteit. Check maar eens je ID-kaart, links onderaan staat 'Handtekening van de houder'. Wie is dan eigenaar ? Waarom heb je slechts een licentie op je eigen naam en ben je er niet eigenaar van ? Stof tot nadenken en daarom ook terecht het terugclaimen van je eigendommen zoals je eigen identiteit, e-mail adres, ....

Misschien moeten we deze info afsplitsen naar een nieuw topic.

bartvdv

#5 , 13 jan 2012 23:19

Eigenlijk vind ik het gewoon onzin en zijn het geen 'out-of-the-box thinking' maar eerder zonderlingen met weinig besef voor realiteit. Constructief meedenken is hen vreemd.
PS: in België ben je houder van je identiteit. Check maar eens je ID-kaart, links onderaan staat 'Handtekening van de houder'. Wie is dan eigenaar ? Waarom heb je slechts een licentie op je eigen naam en ben je er niet eigenaar van ? Stof tot nadenken en daarom ook terecht het terugclaimen van je eigendommen zoals je eigen identiteit, e-mail adres, ....
Dat gaat over wie de eigenaar is van de kaart; niet over wie ze draagt. Hetzelfde geldt voor het rijbewijs, paspoort, ... Dat zijn documenten die de staat toebehoren.
Laatst gewijzigd door bartvdv op 14 jan 2012 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2012 11:24

Dat zou dus betekenen dat , indien er ene PEETERS Albert zijn naam laat beschermen, en niemand anders meer in dit land die naam mag gebruiken, altans niet in hoofdletters. Gewoon belachelijk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jan 2012 13:27

Houder van de kaart misschien?
Mag de overheid nu ook geld vragen omdat je over hun grond loopt.
Of als je wordt naar gemeentehuis moet zal je eerst een vonnis moeten hebben waarin blijkt dat u de entiteit bent die het gebruik van die naam mag claimen?
Moet u dan ook niet elke letter van die naam claimen om zeker te zijn?
En uw recht wereldwijd beschermen??

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#8 , 16 jan 2012 10:23

Heren,

Dit is een onzinnige discussie. Zoals Bartvdv al zegt, heeft dit niets met out of the box denken te maken, maar eerder met wild gefantaseer.

Het auteursrecht (in België de wet van 30 juni 1994 gebaseerd op verschillende Europese Richtlijnen en op onder meer de Conventie van Bern, die van kracht is in landen en overal dezelfde basisprincipes oplegt) omschrijft de minimale vereisten waaraan een werk van letterkunde of kunst moet voldoen om auteursrechtelijk beschermd te worden:

- het moet een werk van letterkunde of kunst zijn (je naam is dat niet, hoe je het ook bekijkt)
- het moet een individuele creatie/schepping van de kunstenaar in kwestie zijn (als er al auteursrecht op je naam bestaat, ligt dat dus bij je ouders en niet bij jou)
- maar vooral: om auteursrechtelijk beschermbaar te zijn moet een creatie voldoende origineel zijn (ttz nog niet eerder bestaan in dezelfde vorm). Je familienaam zal dus al nooit auteursrechtelijk beschermd zijn (behalve voor de allereerste persoon die hem en paar honderd jaar geleden gebruikte, maar auteursrecht loopt af 70 jaar na het overlijden van de auteur, dus die bescherming is al lang vervallen). Een voornaam zou misschien in bepaalde gevallen nog wel voor bescherming in aanmerking komen, maar dan moet hij origineel zijn, nooit eerder bestaan hebben en een uiting zijn van de artistieke schepping van de auteur ervan (opnieuw: dat ben niet jijzelf, maar je ouders in dat geval).

Samengevat: je naam kan niet auteursrechtelijk beschermd worden.

Er is ook geen enkele objectieve, logische reden waarom een naam auteursrechtelijk beschermd zou moeten zijn.

En wat je identiteitskaart betreft: die kaart is en blijft op elk ogenblik eigendom van de Belgische Staat. Jij bent er enkel de 'houder' van, niet de eigenaar. Dat betekent niet dat de staat 'eigenaar' is van je eigen naam. De kaart is niet hetzelfde als de gegevens die erop staan.

Niemand is eigenaar van een naam, net zo min als iemand eigenaar is van een woord of een plaatsnaam of een idee. De enige 'naam' waarvan je 'eigenaar' kan zijn is een merknaam. Het is niet uitgesloten(maar wel erg onwaarschijnlijk) dat je je eigen naam in bepaalde zeer strikte omstandigheden als merk zou kunnen deponeren, maar dan moet je een merkdepot aanvragen en de eraan verbonden kosten betalen.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”