Werkgeversauteursrecht

Jamie
Topic Starter

Werkgeversauteursrecht

#1 , 22 feb 2012 18:25

Hallo iedereen,

Ik heb een juridisch probleem waarvan ik zelf denk dat ik in mijn recht sta, maar toch de mensen hier wat wil vragen hierover.
Voordat ik ook daadwerkelijk een advocaat ga inhuren.

De kwestie is als volgt:

Ik werk momenteel als parttimer bij een computerwinkel. Mijn werkzaamheden zijn: repareren van computers/laptops/hardware; technisch dus.
Nou ben ik ook een programmeur (als hobby) en mijn baas kwam hier achter en vroeg mij iets te bouwen voor het bedrijf.

Dit script automatiseert de boel een beetje.

Nou beweert mijn baas dat dit script van het bedrijf is (van hem dus) en dat het bedrijf (hij dus) alle rechten heeft en ik niets.
Ik heb wat gezocht over werkgeversauteursrecht e.d., maar ik zie ook bij bepaalde uitzonderingen, dat ik in mijn recht sta.

Ten eerste:
Ik heb nooit een contract ondertekend, dan valt de regel 'dienstverband' toch weg? Ik heb overigens wel een pensioen via het bedrijf, maar een arbeidsovereenkomst of iets dergelijks heb ik nooit ondertekend.
Ik was hiervoor namelijk een stagiaire en mocht blijven als parttimer.
Stel (ik weet het niet zeker) ik ben begonnen met het scripten tijdens mijn stageperiode, maar heb het afgerond toen ik parttimer was.
Hoe werkt het dan? Want als stagiaire verlies je niet de auteursrechten.

Ten tweede:
Het werk dat ik gedaan heb (programmeren) valt niet onder mijn werkzaamheden.
Hij heeft mij wel specifiek gevraagd om dat script te maken, dat wel.

Ten derde:
Ik heb (denk ik zelf) een nul uren-contract; dit betekent toch automatisch dat werkgeversauteursrecht niet meer geldt?

Een behoorlijk verhaal, maar ik wilde dus even weten (voordat ik juridische hulp inschakel; dit kost namelijk wel wat) of ik wel in mijn recht sta?
Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen.

Groeten,
Jamie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius_Legal
Contacteer: Website

#2 , 23 feb 2012 11:57

Beste,

1. een vraagje: Hoe kan je als werknemer aan de slag zijn zonder arbeidsovereenkomst? Werk je op zelfstandige basis?

2. een eerste reactie: Je zou inderdaad eventueel onder één van de uitzonderingen kunnen vallen, maar daarvoor zal je alle details eens moeten bekijken. Er zijn ok argumenten tegen: je baas vroeg je om de scripts te schrijven en dus werkte je blijkbaar wel degelijk in opdracht (en tijdens je werkuren?). Belangrijkste vraag voorlopig: wat is de aard van je arbeidsrelatie (werkenemer of zelfstandige?)
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Jamie
Topic Starter

#3 , 23 feb 2012 16:13

@Sirius_Legal

1. Ik was eerst stagiaire daar, en daarna mocht ik blijven als parttimer.
Maar ik heb dus nooit iets ondertekend. Maar het kan toch ook zo zijn dat je een arbeidsovereenkomst mondeling doet?
Hij vroeg mij op een dag of ik wou blijven werken, en ik zei ja.
Hij heeft me hierna wel een mailtje gestuurd met hierin: welkom aan boord en een aantal regels enz.
Maar een echt contract heb ik nooit gezien.

Ik heb via mijn werkgever vernomen dat er geen 'fysiek arbeidsovereenkomst' is, dus de wettelijke regels zijn dan van toepassing.

2. Ik ben wel een werknemer; niet zelfstandig.
Ik programmeerde tijdens mijn werkuren.

Alvast bedankt!

Reclame

j.demoor

#4 , 24 feb 2012 11:17

“Art.12.Bij ontstentenis van een geschrift, is het getuigenbewijs toegelaten ongeacht de waarde van het geschil.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik werk momenteel als parttimer bij een computerwinkel‘.

U kan ook zonder geschreven overeenkomst dit werk als werknemer uitvoeren.

Zie zelf verder :

VANDERBREKEN,L,VAN HOOGENBEMT,H.,Werknemers en intellectuele rechten,Soc.Kron. 1996,209-222.

JANSSENS,M.,Uitvindingen van werknemers-Een notoire lacune in de Belgische wetgeving-Pleidooi voor een wettelijke regeling,R.W. 1996-97,865-878.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#5 , 29 feb 2012 10:27

Beste,

Ik noteer dat je werknemer bent, maar dat erg een arbeidsovereenkomst bestaat.

In dat geval beschermt de auteurswet je zeer goed. Artikel 6, lid 1 bepaalt immers dat de auteur (en dus de houder van de auteursrechten) is de natuurlijke persoon die het werk tot stand heeft gebracht. Dit geldt ook zo voor werknemers. Elke overdracht moet ten aanzien van de auteur schriftelijk bewezen worden. Normaal gebeurt dat in de arbeidsovereenkomst, maar aangezien die er niet is...

In andere worden: de wet vermoedt dat jij de houder van de auteursrechten bent, tenzij je werkgever kan bewijzen door middel van een geschrift (contract) dat je je rechten aan hem hebt overgedragen.

Dat gezegd zijnde zou ik me in jouw plaats toch zorgen maken over het feit dat ik zou weren zonder arbeidsovereenkomst...
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”