Werkgeversauteursrecht

Jamie
Topic Starter

Werkgeversauteursrecht

#1 , 22 feb 2012 18:25

Hallo iedereen,

Ik heb een juridisch probleem waarvan ik zelf denk dat ik in mijn recht sta, maar toch de mensen hier wat wil vragen hierover.
Voordat ik ook daadwerkelijk een advocaat ga inhuren.

De kwestie is als volgt:

Ik werk momenteel als parttimer bij een computerwinkel. Mijn werkzaamheden zijn: repareren van computers/laptops/hardware; technisch dus.
Nou ben ik ook een programmeur (als hobby) en mijn baas kwam hier achter en vroeg mij iets te bouwen voor het bedrijf.

Dit script automatiseert de boel een beetje.

Nou beweert mijn baas dat dit script van het bedrijf is (van hem dus) en dat het bedrijf (hij dus) alle rechten heeft en ik niets.
Ik heb wat gezocht over werkgeversauteursrecht e.d., maar ik zie ook bij bepaalde uitzonderingen, dat ik in mijn recht sta.

Ten eerste:
Ik heb nooit een contract ondertekend, dan valt de regel 'dienstverband' toch weg? Ik heb overigens wel een pensioen via het bedrijf, maar een arbeidsovereenkomst of iets dergelijks heb ik nooit ondertekend.
Ik was hiervoor namelijk een stagiaire en mocht blijven als parttimer.
Stel (ik weet het niet zeker) ik ben begonnen met het scripten tijdens mijn stageperiode, maar heb het afgerond toen ik parttimer was.
Hoe werkt het dan? Want als stagiaire verlies je niet de auteursrechten.

Ten tweede:
Het werk dat ik gedaan heb (programmeren) valt niet onder mijn werkzaamheden.
Hij heeft mij wel specifiek gevraagd om dat script te maken, dat wel.

Ten derde:
Ik heb (denk ik zelf) een nul uren-contract; dit betekent toch automatisch dat werkgeversauteursrecht niet meer geldt?

Een behoorlijk verhaal, maar ik wilde dus even weten (voordat ik juridische hulp inschakel; dit kost namelijk wel wat) of ik wel in mijn recht sta?
Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen.

Groeten,
Jamie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!