TV opnemen en delen

parm
Topic Starter

TV opnemen en delen

#1 , 18 mar 2012 02:14

Hallo,

is het legaal om TV-programma's en/of reclame op te nemen en te delen?
Aan de ene kant lijkt het me niet wettig, omdat er op de meeste series en films een copyright staat, maar hoe zit het met zenders als één, canvas, vtm en atv ?
Mogen openbare staatszenders (incl. programma's als terzake en man bijt hond) dan wel verspreid worden?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 mar 2012 09:40

Opnemen voor huiselijk gebruik mag. Vertonen mag niet buiten huiselijke kring. Op welke zenders dit wordt uitgezonden maakt geen verschil, deze zenders hebben enkel het recht gekocht om dit uit te zenden, en zijn niet de eigenaars van de rechten. Hetzelfde voor nieuwsuitzendingen: vaak worden filmpjes getoond, gekocht van nieuwsagentschappen.

parm
Topic Starter

#3 , 18 mar 2012 17:09

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord, Turaki.

Opnemen voor eigen gebruik mag. Maar stel nu dat de persoon met wie ik mijn opnames deel, hetzelfde televisieabbonnement als ik heeft, of tenminste dezelfde zenders kan ontvangen.
Dan kon hij dat eigenlijk zelf ook bekijken en/of opnemen. Is het in dat geval wel toegestaan om de opnames te delen of vertonen?
Hij heeft dan immers reeds zelf zijn kijk-en luistergeld ook betaald, dacht ik zo.
Laatst gewijzigd door parm op 18 mar 2012 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Lightning

#4 , 18 mar 2012 17:16

Nee, dat is niet toegestaan. Zie uitleg Turaki.

Turaki

#5 , 18 mar 2012 17:17

Maakt geen verschil wat de andere persoon heeft of niet, delen mag niet. Mocht dit uitkomen, kan die persoon natuurlijk wel beweren dat hij het zelf heeft opgenomen...

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2012 19:54

Hij heeft dan immers reeds zelf zijn kijk-en luistergeld ook betaald, dacht ik zo.
Betaal jij nog kijk en luistergeld? :?

Braafmens

#7 , 18 mar 2012 21:06

Hij zal zijn abonnement bedoelen vermoed ik :)

parm
Topic Starter

#8 , 18 mar 2012 23:13

@mava105

ik ben een student en woon nog bij mijn ouders. Vandaar dat ik in de fout ging :) Ik stelde deze vraag omdat ik een idee had om een website te maken ( http://www.vlaanderen.tv" onclick="window.open(this.href);return false; oid ) waarop men quasi-live tv zou kunnen kijken op de pc. Daarvoor zou je dan alleen een internetverbinding nodig hebben.

Zowel het juridische als het financiële aspect weerhoudt me er op dit moment nog van om het idee uit te werken.

Redrum

#9 , 19 mar 2012 09:51

ik ben een student en woon nog bij mijn ouders. Vandaar dat ik in de fout ging :) Ik stelde deze vraag omdat ik een idee had om een website te maken ( http://www.vlaanderen.tv" onclick="window.open(this.href);return false; oid ) waarop men quasi-live tv zou kunnen kijken op de pc. Daarvoor zou je dan alleen een internetverbinding nodig hebben.
Dat mag in geen geval.

eylis

#10 , 19 mar 2012 09:55

suggestie voor je website:
je mag op je website wel een knop naar de link van de website van de omroepen aanmaken.
Daar kunnen je bezoekers dan op doorklikken om te bekijken wat de omroepen zelf wel aanbieden aan beeldmateriaal.

bartvdv

#11 , 19 mar 2012 10:07

suggestie voor je website:
je mag op je website wel een knop naar de link van de website van de omroepen aanmaken.
Daar kunnen je bezoekers dan op doorklikken om te bekijken wat de omroepen zelf wel aanbieden aan beeldmateriaal.
Ook daar zijn (gebruiks)voorwaarden aan verbonden; en vraag je veiligheidshalve na bij de zender.

parm
Topic Starter

#12 , 19 mar 2012 22:34

Ook daar zijn (gebruiks)voorwaarden aan verbonden; en vraag je veiligheidshalve na bij de zender.
Het lijkt me sterk dat er zelfs geen links mogen geplaatst worden naar andere websites. In dat geval kan zelfs google aangeklaagd worden voor het linken alleen al.

Dit hele website-idee was onderdeel van een brainstormsessie, en ik denk niet dat ik ermee door zal gaan, omdat het blijkbaar echt niet legaal is.
Het leek me echter wel een killer-idea :) Too bad.

Bedankt iedereen voor de reacties!

skabalie

#13 , 28 jul 2012 21:42

ik ben ook gedeeltelijk in die situatie.ik heb bij mijn ouders satelliet tv,en mag dit niet plaatsen waar ik woon.ik heb op allebei de plaatsen een vdsl2+ lijn.ik heb een slingbox http://www.slingbox.com" onclick="window.open(this.href);return false; gekocht.deze sluit je aan,aan de ontvanger die je wenst,je sluit hem aan op internet,regel de ogen voor de afstandsbediening,en dan de rest.
als het een 2de hands is,ben je het best dat je hem reset.dan ga je naar de site,en kan je hem via login en zelf te kiezen wachtwoorden verbinden met het internet.aan de kijkkant,installeer je een programma en hop,overal waar je toegang hebt op internet zij het via pc,laptop,tablet,android of ipad iphone,kan je kijken naar de tv.
ik ga er wel direkt bijvertellen,dat telenet tegendraads is en niemand heeft al een code gemaakt voor die gesloten baksteenontvangers.
bij belgacom is er geen probleem dit werkt perfect.
ten laatste,begin er niet aan als je "geen" ongelimiteerd internetverbruik heeft

Oude Belg

#14 , 29 jul 2012 10:53

Hyperlinken mag, deeplinken ook, hotlinken gewoonlijk niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”