reproductie van oud computergame

KatyT
Topic Starter

reproductie van oud computergame

#1 , 16 jan 2013 10:14

Hallo,

met enkele collega's willen we een oud computergame (begin jaren 90) nieuw leven inblazen.
- Onze productie zal gratis beschikbaar zijn op het internet, broncode open source, volgens ons geen probleem.
- Muziek en geluid worden totaal nieuwe eigen creaties, uiteraard geen probleem.
- Objecten zullen dezelfde namen dragen als het origineel, dit zijn namen als "laser pistool" - een naam als "laser pistool" kan niet onder copyright vallen, juist?
- Alle grafische elementen worden opnieuw getekend, geïnspireerd op het origineel, dit is ons eerste vraagteken.
- De naam zal de originele naam bevatten (dus met prefix of postfix toegevoegd), dit is ons tweede vraagteken.

We hebben dus vragen bij het opnieuw tekenen van grafische elementen. Een tekening van een granaat - OK, je kan een granaat opnieuw tekenen, maar dat zal erg op het origineel blijven gelijken.

Maar een tekening van -stel- een figuur dat noemt "draakman" een man met de kop van een draak, kan dit zomaar opnieuw getekend worden en zeggen dat het je eigen creatie is, het zal er immers min of meer op gelijken?
En de naam "draakman", valt dit onder copyright, of mag ik die naam in ons game opnieuw gebruiken?

Bedankt voor reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 16 jan 2013 10:55

Ik weet van een spel dat werd vrijgegeven onder 'terms of the GLP'

Mogelijk kun je hier eens je licht opsteken:
http://7kfans.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 16 jan 2013 11:40

Informeer eens bij de producent van het spel in kwestie. De kans dat de game ondertussen als abandonware staat geklasseerd en de broncode werd vrijgegeven is groot.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 16 jan 2013 14:55

Abandonware? Weer wat bijgeleerd...
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Vandebos

#5 , 16 jan 2013 17:32

Gebeurt tegenwoordig zeer veel dat oude games op die wijze worden vrijgegeven zolang er geen commercieel gebruik van gemaakt wordt. De sector bekijkt dit tegenwoordig als gratis reclame en een trainingsgrond voor jong talent. Sommige ontwikkelaars bieden zelfs nog steeds een beperkte support aan indien men met specifieke issues wordt geconfronteerd.

KatyT
Topic Starter

#6 , 18 jan 2013 13:45

Bedankt voor de reacties.
Het spel is geen abandonware, het wordt nog steeds te koop aangeboden (originele uitgave 1994).
Contacteren heb ik via mail geprobeerd, voorlopig zonder enige reactie - het is een grote, logge amerikaanse firma, dus ik vermoed dat ze het één en ander eerst langs hun legal departement laten passeren... ik wacht geduldig af.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 feb 2013 15:08

Abandonware? Weer wat bijgeleerd...
Abandonware is ook met een korreltje zout te nemen. Veel mensen denken dat bepaalde oude games abandonware zijn omdat ze al lang niet meer te koop zijn of de producent niet meer bestaat. Dit klopt echter langs geen kanten. Slechts zéér weinig, ooit commerciële games zijn nu abandonware. Het vrijgeven van de broncode van de games is idd een goede indicatie dat de game intussen abandonware is, maar ook niet 100% sluitend...

Om op de vraag van de TS te antwoorden: de verzameling van alle elementen in jullie game zal bepalen of de game al dan niet gekopiëerd wordt.

Voorbeeldje: een game maken waarbij je een doolhof doormoet, is geen copyright schending. Een game maken waarbij je door spoken aangevallen wordt, is geen copyright schending. Een game waarbij het hoofdpersonnage bolletjes moet verzamelen, is geen copyright schending.

Maar als je een game maakt waarbij het hoofdpersonnage in een doolhof bolletjes moet verzamelen en ondertussen aangevallen wordt door spoken, dan ben je PacMan plagiaat aan het plegen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”