Hallo mensen,
Ik ben opzoek naar wat advies rondom Auteursrechten.
Ik ben componist en heb tot nu toe +/- 100 muziek stukken gemaakt. Deze wil ik op een website gaan zetten zodat mensen deze kunnen gebruiken onder een Creative Commons Licentie (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/deed.en_GB) Ik geef dus een aantal rechten vrij, mensen kunnen deze muziek gratis downloaden en gebruiken als ze mijn naam in de credits van hun project zetten. Dat is prima, maar het gaat mij er eerder om dat mensen deze muziek pakken en calimen dat zij dit gemaakt hebben.
Ik zoek dus een manier om te bewijzen dat ik de gene ben die deze muziek heeft gecomponeerd. (Heel heel veel werk). Ook zijn er wel is misverstanden in het youtube systeem waar ik moet aangeven dat een nummer van mij is.
Dit zal niet plaatsvinden in een rechtszaak. Eerder op Youtube bijvoorbeeld. Waarbij iemand zegt dat hij de muziek heeft gemaakt in de video en 1000de views krijgt. Dat is het punt waar ik deze persoon wil aanspreken met bewijs dat hij mijn muziek gebruik. Mocht hij niet willen luisteren dan ga ik naar Youtube met het bewijs.
Mijn eerste bewijs is het maken van een Youtube video. Dat heb ik gedaan van mijn laatste 10 nummers. De rest zou ik niet kunnen bewijzen op deze manier.
Nu zocht ik andere manieren en vond I-Depot. Kent iemand dit? Dit leek mij vrij handig, maar zal dit mij kunnen helpen met bewijs? Ik vraag mij namelijk af hoe sterk dit telt als bewijs wanneer het erop aan komt.
Ik kan ook naar de notaris, maar ik heb gehoord dat dit erg prijzig is.
Heeft iemand wat tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken?