auteursrecht architect

marieke1951
Topic Starter

auteursrecht architect

#1 , 25 apr 2014 12:42

Ik heb een huis gekocht waar aan de vorige eigenaar een bouwvergunning is verleend voor een verbouwing. De werken waren nog niet aangevat.
Ik heb bij de gemeente geïnformeerd en zij hebben mij verzekerd dat de bouwvergunning een zakelijk recht is, en dus op de nieuwe eigenaar kan worden overgedragen. Ik ben wel verplicht om de gemeente op de hoogte te brengen van de aanvang van de werken, en een architect aan te stellen voor de opvolging van de werken.

De vorige architect heeft aan de gemeente een brief geschreven waarin hij melding maakt van het einde van het contract tussen hem en de vorige eigenaar, en schrijft dat de rechtverkrijgenden (ik dus) verplicht zijn een nieuwe bouwvergunning aan te vragen.

Ik heb dan deze architect een mail gestuurd en hem gewezen op de overdraagbaarheid van de bouwvergunning.

Daarop heeft hij mij per kerende laten weten dat zijn bouwplannen niet mogen gebruikt worden voor de uitvoering van de goedgekeurde bouwvergunning, en beroept zich op zijn auteursrecht.

De architect werd door de vorige eigenaar volledig betaald voor de geleverde prestaties, inclusief het overeengekomen percentage voor prestatiederving.

Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 apr 2014 16:18

Wat kan ik doen?
Ofwel met de huidige architecte een overeenkomst afsluiten of een ander architect een volledig nieuw bouwdossier opstarten.
Het spreek voor zich dat vorige bouwheer de architect voor zijn studiewerk en bouwaanvraag heeft betaald, maar niet voor de opvolging van de werken. Jij mag dus zeker geen gegroeid maken van zijn plannen zonder deze architect te vergoeden voor de opvolging.

marieke1951
Topic Starter

#3 , 25 apr 2014 18:31

Dan is er toch een tegenstrijdigheid wat betreft de overdraagbaarheid van de bouwvergunning en de weigering van de architect om opvolging toe te staan, welk beschreven staat in art 26 van het beroepsplichtenreglement van de architect ?

Het is evident dat ik de architect die de opvolging doet moet betalen, ik heb wel degelijk een meerprijs betaald voor het pand omdat er een bouwvergunning op verleend was, en omdat die overdraagbaar is.

mijn vraag is of dit afdwingbaar is:http://www.slideshare.net/KarenBossuyt/ ... dprojecten

Praktisch: opvolging door een andere architect (2/3) De architect kan in principe niet weigeren op bij het einde van een architectenopdracht of de verbreking ervan het dossier over te maken aan de opdrachtgever of aan de opvolgende architect:  Cf. Artikel 26 Reglement Beroepsplichten: “De architect of zijn erfgenamen bezorgen aan de opvolgende architect het volledig dossier alsook alle nodige inlichtingen en documenten in hun bezit.” Deontologische regel doet geen afbreuk aan de auteursrechten bij reproductie of adaptatie van de plannen of het bouwwerk - oprichting van het gebouw met tweede architect op basis van definitieve plannen van de eerste architect: OK - opvolging van de bouwwerf door een tweede architect: OK - niet-essentiële of functionele wijzigingen: OK (belangenafweging) - adaptatie van voorontwerp: TOESTEMMING - essentiële wijzigingen: TOESTEMMING 68

Reclame

marieke1951
Topic Starter

#4 , 01 mei 2014 19:29

Volgens het boek van Dirk Meulemans "Een pand bouwen en verbouwen" staat op pagina 106:

Het beroepsreglement van de architect is bij KB van 18 april 1985 bekrachtigd wat impliceert dat het kracht van wet heeft voor de personen die er onder vallen.

waaruit ik dan zou concluderen dat art 26 afdwingbaar is, en de architect verplicht is het dossier aan zijn opvolger over te maken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 mei 2014 20:42

Art.26 zegt niet dat het geheel gratis moet gebeuren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

marieke1951
Topic Starter

#6 , 02 mei 2014 07:33

Ik heb hier nooit van gratis gesproken, natuurlijk moet de opvolgende architect betaald worden voor zijn prestaties. De eerste architect heeft zijn ereloon ontvangen van de opdrachtgever voor de verbouwing. Voor de bouwvergunning is door mij een meerprijs betaald aan de verkoper van het pand.
Op de site van de orde van architecten kan je ook lezen dat in geval van overdracht de eerste architect moet betaald zijn door de opdrachtgever. Er werd tot nu toe door de vorige eigenaar 10.000 euro betaald voor de bouwaanvraag, inclusief het afgesproken percentage voor prestatiederving bij de verbreking van het contract. Dat gebeurde in onderlinge toestemming.

citaat " Zonder voorafgaande toestemming van zijn provinciale Raad, mag de architect niet optreden vooraleer hij zich ervan vergewist heeft dat de honoraria, verschuldigd aan zijn voorganger betaald zijn"

Er wordt hier niet gezegd dat de eerste architect dubbel betaald dient te worden.

marieke1951
Topic Starter

#7 , 10 mei 2014 13:58

na veel opzoekingen en een mail van de orde van architecten kan ik concluderen: de architect is deontologisch verplicht (volgens artikel 26 van zijn beroepsreglement) om aan zijn opvolger de nodige plannen en documenten in zijn bezit over te maken. Hij kan in principe niet weigeren dat zijn opvolger de bouwvergunning uitvoert. Indien er aan de originele plannen wijzigingen zouden voorgenomen worden moet de eerste architect zijn toestemming geven. Niet essentiële wijzigingen mogen zonder toestemming doorgevoerd worden; De tweede architect draagt wel de verantwoordelijkheid voor het project, omdat hij zich moet overtuigen van de uitvoerbaarheid van de plannen bij zijn aanstelling.

marieke1951
Topic Starter

#8 , 19 mei 2014 08:06

en hier dus het volledige antwoord op mijn vraag:

http://www.dimension.be/cms/grafisch/ar ... L%2050.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”