kunstwerk na maken overtreding of niet ?

klungelair
Topic Starter

kunstwerk na maken overtreding of niet ?

#1 , 09 mei 2008 15:39

In mijn vrije tijd probeer ik wat te teken en te schilderen.
Bij gebrek aan ervaring en talent gebruik ik afbeeldingen (foto’s, tekeningen, enz.) die ik op het internet vind, om deze dan na te schilderen of te verwerken in mijn ontwerpen.
Nu vraag ik mij af wanneer ik de auteurswet overtreed.
Zolang ik die “kunstwerkjes” voor mij zelf houd zal er niet echt een probleem zijn veronderstel ik.

Als ik een afbeelding van een andere kunstenaar op iemand zijn auto, moto, muur schilder, gewoon als versiering, of er een echt schilderij van maak.
Ben ik dan in overtreding?

Meestal doe ik wel aanpassingen zodat het niet 100% een kopie is (voorzover ik al een exacte kopie zou kunnen maken), wanneer eindigt dan de copyright en wordt het mijn werk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 10 mei 2008 16:50

Ik denk dat je dan zeker in overtreding bent (als je de werken naar 'buiten' brengt, ook al vraag je er geen vergoeding voor). Ook al doe je een paar aanpassingen. Zeker als het originel werk er heel goed in te herkennen is.

Maar vergeet natuurlijk niet dat niet op alles een copyright staat. Teken je een cirkel op een wagen, dan is die cirkel niet beschermd. Teken je ernaast een geel vierkant, dan is oko dat geel vierkant niet beschermt.

Maar bekijk je het geheel, dan kan dit bijvoorbeeld beschermt zijn als 'merk'.

Ik zou dus toch proberen van eigen dingen te doen. da doe je maar wat je wil.

Anders is het constant oppassen geblazen voor u.

Kijk eens de auteurswet na. "www.sabam.be"

Vergeet niet dat sommige rechten vervallen na een bepaalde periode (vb. 70jaar na het overlijden van de auteur) Dus je mag perfect een schilderij van Rubens natekenen en die tekening verkopen voor grof geld, als de auteur reeds 70 jaar overleden is. In geval van Rubens laat ik de berekening aan u over.

Een foto van Lenin, terwijl de auteur van die foto meegesneuveld is in de Russische Revolutie, is bijvoorbeeld vrij van auteursrechten.

klungelair
Topic Starter

#3 , 13 mei 2008 15:18

Bedankt voor de reactie.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”