Ik ben in juni 2009 officieel gescheiden. Ik betaal voor mijn 4 kinderen onderhoudsgeld van 425 euro per maand. Mijn oudste dochter voed ik sinds juli 2009 alleen op( ik heb 5 kinderen). Mijn ex heeft de plicht sinds maart 2010 onderhoudsgeld en de helft vd studiekosten te betalen. Tot op heden, kreeg ik voor mijn dochter van hem geen cent. Tevens heeft hij het kindergeld wat mijn dochter toekomt ook nog gehouden tot eind april 2010. Ik baatte sinds eind 2006 een kleine winkel uit. Ik krijg geen persoonlijk onderhoudsgeld omdat de rechter van mening was dat ik in mijn eigen levensonderhoud kon voorzien. Mijn ex zijn advocaat heeft het hard gemaakt op de rechtbank dat ik een netto inkomen had in 2008 van 25000 euro(dit was mijn brutto-omzet), mijn werkelijk inkomen was minder dan 10000 euro. Mijn kleine zaak ben ik kwijt, ik leef van een vervangingsinkomen en heb een inkomen van ongeveer(kindergeld inbegrepen) 11000 euro. Ik huur, betaal de universitaire studies van mijn dochter helemaal alleen en leef op de grens van de armoede. Mijn ex heeft een netto inkomen van 60500 euro per jaar en andere extra legale voordelen.Nu vraag ik met terugwerkende kracht vanaf juli 2009 onderhoudsgeld voor dochter en dat hij de studiekosten mee betaalt. De vrederechter moet daar uitspraak overdoen, maar zaak is al 3 maal uitgesteld. Ik vraag voor mezelf eveneens onderhoudsgeld, daar ik geen normale job meer aankan. Ik zit in een activeringsbegeleiding bij de VDAB en de RVA heeft op papier gezet dat ik voldoende inspanningen heb geleverd om werk te zoeken in 2009 en 2010. Ik heb een invaliditeit van meer dan 33% en ben niet instaat om te werken.Mijn leeftijd :50jaar en 20jaar gehuwd met gemeenschap van goederen. Het grootste gedeelte van mijn huwelijk voedde ik mijn kinderen op en werkte sporadisch op freelance basis, tot ik eind 2006 met mijn kleine winkel in ons eigen huis startte.
Het voorstel van mijn ex is nu: hij heeft een berekening gemaakt, wat ik volgens hem nog aan onderhoudsgeld moet betalen voor de kids en wat de studiekosten ongeveer gaan kosten. Mijn huis is geschat en hij wil zich inkopen. Ik krijg van hem de helft van de schatte waarde van het huis- min de onderhousbijdragen die ik in de toekomst voor de kinderen nog moet betalen- min de geschatte studiekosten. Heeft er iemand goede raad. Ik voel me uitgeperst als een citroen, mijn advocaat zegt dat hij het gaat bestuderen, maar ik heb gn goed gevoel.
9