zoon bij vader gaat werken of niet (alimentatie of niet)

sorbonne
Topic Starter

zoon bij vader gaat werken of niet (alimentatie of niet)

#1 , 11 jan 2012 11:53

Mijn zoon heeft de keuze gemaakt om bij zijn vader te blijven (17 jaar). wat hun keuze is , ik betaal alimentatie daarvoor maar hij is van school gestuurd wegens ongepast gedrag en zit nu thuis bij zijn vader . er is geen communicatie tussen ons , nu is mijn vraag hoe kan ik ooit te weten komen of mijn zoon nu eindelijk gaat werken of gewoon thuis zit of naar een andere school gaat , ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel . nul communicatie tussen ex en ik en de zoon en zij doen maar . Het feit is dat mijn alimentatie stopt als mijn zoon werkt maar als zij mij niet op de hoogte brengt betaal ik maar en genieten zij ervan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 11 jan 2012 13:11

Wellicht hebt u co-ouderschap en dient de vader, vandaar uit; met u te overleggen inzake jullie zoon.
Jullie zoon als moeder in de steek laten na een echtscheiding; kan moeilijk worden goed gepraat, m.a.w.
ga naar de jeugdrechtbank en eis alle informatie inzake uw zoon.
Van daaruit kan je laten zien dat je jouw co-ouderschap bewust en positief wenst in te vullen.
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#3 , 11 jan 2012 14:09

zoon is bovendien leerplichtig én minderjarig .... kan nog niet gaan werken. Dus u moet in eerste fase alilmentatie blijven betalen.

Reclame

sorbonne
Topic Starter

#4 , 11 jan 2012 19:07

ja inderdaad leerplichtig tot zijn 18, dus de alimentatie weet ik dat dit zeker is tot hij meerderjarig is, maar ik vroeg me gewoon af of ik dit kon opvolgen.
zoals ik al zei er is geen communicatie tussen ons en er is ook niet echt sprake van co ouderschap in die zin : komt wanneer hij wilt en dan maken ze mij maar iets wijs en zie ik achteraf dat daar niks van waar is , mijn ex vind ook dat hij niks moet laten weten gewoonweg daar ik ben weg gegaan en niks meer met hun te maken heb.

j.demoor

#5 , 13 jan 2012 10:22

“Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over...de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding... kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden...”(Burgerlijk Wetboek).

‘hoe kan ik ooit te weten komen of mijn zoon nu eindelijk gaat werken of gewoon thuis zit of naar een andere school gaat’

U kan van de andere ouder kopie vragen van de jongste betaling van kinderbijslag. Geeft hij hieraan geen gevolg maan hem dan aangetekend aan dit te doen binnen een redelijke termijn die u daarin zelf bepaalt. Deel hem daarin tevens mee dat u bij in gebreke blijven,als niet-uitvoeringsexceptie , de betaling van alimentatie OPSCHORT.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”