Hypothecaire lening

denevda
Topic Starter

Hypothecaire lening

#1 , 16 jan 2012 11:57

Mijn ex en ik gingen jaren geleden, nog voor ons huwelijk, een lening aan voor de bouw van onze woning. We tekenden toen beiden de notariële akte.
Ik betaalde deze lening al die tijd alleen af, zowel voor als tijdens het huwelijk. We huwden volgens het wettelijk stelsel.

Kan ik nu bij de vereffening-verdeling al die jaren dat ik de lening alleen betaalde inbrengen, zodat ik dat kan recupereren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 16 jan 2012 12:27

Mijn inziens, kan u de afbetalingen, gedaan voor het huwelijk, terugvorderen voorafgaande aan de verdeling.

Vanaf het huwelijk worden alle inkomsten wettelijk beschouwd volgens huwelijkscontract.
Indien geen huwelijkscontract, dan valt u onder het wettelijke stelsel.
Dit zou inhouden dat uw inkomsten in de gemeenschap vielen, en dat de verdere afbetalingen aldus door de gemeenschap werden gedragen.
Waardoor deze niet terugvorderbaar zijn.

Het gedeelte dat voor het huwelijk werd afbetaald; heeft mogelijk recht op een herwaardering.
Immers uw persoonlijk vermogen ging op in de lening voor de opbouw van de woning.
De woning heeft mogelijk heden een hogere waarde dan de aangegane bouwlening, waarin
u uw persoonlijk vermogen in investeerde...

De vraag die u zich hier dient te stellen:
of deze afbetalingen zulk een groot kapitaal vertegenwoordigen dat het de moeite loont om hierover een discussie te starten....
Rekeninghoudend met het feit dat dergelijke discussie jaren kan aanslepen, en
dat u intussentijd wel een alternatief dient te hebben voor het totale vermogen, dat
gedurende deze discussie zal vastzitten ...
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”