maatschappelijk onderzoek

slachtoffer-antwp

sociaal onderzoek Jeugd en Gezin

#16 , 20 jan 2012 13:45

Geachte,
Welke stappen mogen en moeten inspecteurs van Jeugd en Gezin ondernemen in een sociaal onderzoek met onderstaand opdracht?

Opdracht Substitut Procureur Des Konings die de Dienst Jeugd en Gezin dient uit te voeren:

“Met het verzoek de leefomstandigheden van de minderjarigen in het milieu van beide ouders, wonende te ..., respectievelijk ... te onderzoeken:
-of er mogelijk sprake is van een gevaarssituatie en/of problematische opvoedingssituatie,
-of er beschermingsmaatregelen nodig zijn en of er hulpverlening op vrijwillige basis mogelijk is.
Indien hulpverlening aangewezen zou zijn op vrijwillige basis, gelieve betrokkenen door te verwijzen naar de bijzondere jeugdzorg.”

Hoopvol uitkijkend naar een positieve reactie uwentwege, groet ik u met de meeste hoogachting,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 20 jan 2012 14:26

Geachte,

De moeder verkreeg hier een vonnis waardoor de kinderen bij haar gedomicileerd werden.
Louter op basis van een mondeling advies van een Substituut Procureur Des Konings (PC),
dit advies werd noch door een onderzoek, noch door enige vermelding van de inhoud, gemotiveerd.

De moeder huurde op dat ogenblik een appartement met slechts twee slaapkamers, waardoor de leefomstandigheden aldaar
op zijn minst zouden leiden tot een problematische opvoedingssituatie.
De politie werden er door haar bijgesleurd, om de kinderen te kunnen meenemen.
Ondanks mijn uitdrukkelijk protest (gezien de leefonstandigheden aldaar), weigerden de agenten om
mijn verklaring in een P.V. te registreren.

Als ik de opdracht hier doorneem, kan ik dus enkel besluiten, dat:
- deze Substituut zich niet aan haar opdracht hield, om vervolgens elk motivatie van haar optreden na te laten.
Goed wetende dat ze discrimineert.
- dat politie deze opdracht niet kent, of allesinds weigert deze opdracht te supporteren.
De agente was hierin zeer formeel, zij hoefde de levensomstandigheden, in woning van de moeder, zelfs niet eens te onderzoeken.

De praktijk ziet er dus geheel anders uit, dan wat hier wordt beschreven als de opdracht van de Substituut.
Met haar mondeling advies aan de rechtbank, kon zij verhinderen dat er ook maar enig sociaal onderzoek werd gevorderd...
Het blijft dan louter bij een mooi geformuleerde opdracht uiteraard.

Hoe dergelijke Substituut kan worden gewraakt? ; is blijkbaar naast de kwestie, het kwaad is geschied.
Handige documenten voor Personenrecht

cocohilde

#18 , 22 jan 2012 13:21

Zelf heb ik geen positieve ervaringen met sociaal onderzoek. Ik heb 2 jaar moeten wachten alvorens er een verslag kwam. Toen ik het sociaal onderzoek aanvroeg was mijn dochter net 17jaar, de andere kinderen 10j, 13j. 15j en oudste zoon 19jaar. De oudste zoon ging niet gehoord worden. Uiteindelijk is door het verstrijken van de tijd mijn dochter van toen 17j die bij mij verblijft ook niet gehoord, wegens meerderjarig. Zelfs de jeugdrechter wou haar niet horen tijdens de zitting die uiteindelijk doorging in september 2011, waarvoor ze wel was opgeroepen.De sociaal assistente die het onderzoek deed, sprak met mijn ex, zijn vriendin en mijn 4 kinderen die bij hun papa wonen. Ze had ook een gesprek met mijn oudste zoon. Wat me erg stoort is dat ze wel in het verslag het verhaal vd vriendin van mijn ex neerschrijft, maar niets vermeldt over gesprek met mijn oudste zoon. Ik heb bij dit alles een naar gevoel. Mijn zoon woont toch ook in dat gezin?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”