Vereffening van schulden bij scheiding

pdelvaux
Topic Starter

Vereffening van schulden bij scheiding

#1 , 28 jan 2012 15:40

Situatie: getrouwd in gemeenschap van goederen met bewijs van handgift van 50.000 van partij A. Geld werd gebruikt voor de aankoop van woning in de gemeenschap. Verschuldigd hypotheek bedrag van 300.000 op woning. Huis wordt verkocht voor 270.000. De verhouding van de financiële inbreng (lonen) is 2,5:1 (A=2,5, B=1)
Vragen:
1. Hoe wordt de eindafrekening en verdeling van de schulden gemaakt m.b.t. de woning?
3. Kan partij A eisen van partij B om de schenking van 50.000 terug te betalen ondanks het feit dat de verkoop van de woning een negatief saldo heeft en er verder geen activa meer zijn?
2. Hoe dienen de schulden vereffend te worden indien partij B over onvoldoende middelen beschikt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 31 jan 2012 00:59

In regel wordt een vereffening en verdeling in natura geregeld.
Waar partij A 50.000 euro zou mogen terugnemen voor de verdeling, zou er in het gemeenschappelijke vermogen slechts
300.000 - (270.000 - 50.000) = 80.000 euro schuld resten.
Normaliter dus elk een schuld van (80.000 / 2 = ) 40.000 euro.

Ik vrees echter dat de bank integraal beslag zal leggen op de 270.000 euro verkoopwaarde, vanuit de hypotheek-voorwaarden.

Dit zou betekenen dat partij A de 50.000 euro niet kan terugnemen en
dat er nog 30.000 eruo aan schuld zal moeten worden verdeeld. Zijnde 15.000 euro elks.

Geen idee wat partij B allemaal kan eisen om ook hier onderuit te raken.
Maar een alimentatie eis op basis van het loonsverschil, lijkt me;
een haalbare argument om alsnog de resterende schuld aflosbaar te maken...
Tenzij partij A oeverloos wil blijven procederen om de kei te scheren, wat uiteindelijk nog meer zal kosten...

Mijn inziens zal er veel afhangen van welke argumenten partij B komt aandragen, en
in hoeverre de rechtbank deze argumentatie zal aanvaarden...
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”