Herroepen EOT mogelijk?

Tattan
Topic Starter

Herroepen EOT mogelijk?

#1 , 30 jan 2012 21:07

Hello,

Een beetje ten einde raad, hoop ik hier een antwoord te vinden op tal van vragen. Zoals bij de meeste mensen die verzeild zijn geraakt in een echtscheiding, loopt er vaak het één en ander mis. Ik ben na 20 jaar huwelijk opgestapt. Ik kan hier onmogelijk de volledige 20 jaar uit de doeken doen, maar laat het ons houden op enkele woorden die mijn huwelijk kunnen beschrijven: agressie (tegenover de kinderen en mij), bedrog, manipulatie, enz ...

Mijn ex-man wou destijds een EOT. Daar ik de meeste jaren van ons huwelijk enkel part-time heb gewerkt (een compromis want hij wou liever dat ik volledig thuis bleef), vond ik dat de meest gepaste oplossing voor beide partijen. Ik kon me trouwens geen advocaat veroorloven. Ik ben niet weggegaan om mijn ex te pluimen, ik dacht dat het beter zou zijn voor de kinderen als we alles onder elkaar zouden regelen. Ik was niet kwaad, het was gewoon over en ik had genoeg getolereerd. De kinderen waren ondertussen 16 en 18 en oud genoeg om hun eigen mening te hebben over het hoe en waarom. Ik zou hen nooit hun vader ontzeggen. Ik wou ook geen alimentatie voor mezelf... zoals gezegd, ik dacht dat ik het zo wel bij het juiste eind had... geen slechte bedoelingen, hij is en blijft de vader van mijn kinderen...
Toen de echtscheiding echter definitief was, kwamen er allerlei zaken aan het licht, die me toch aan het nadenken hebben gezet... zaken die als ik ze had geweten ten tijde van mijn lopende EOT, ik toch wel een advocaat had genomen. Zo is bewezen dat mijn ex reeds 12 jaar een kind heeft bij iemand anders, hij ging die wekelijks 4 à 5 keer bezoeken, nam dan allerlei geschenkjes mee, enz ... Ondertussen vallen er nog zo van die lijken uit de kast (aanrandingen van mijn beste vriendinnen die uit schrik nooit iets hebben durven zeggen, laat staan klacht indienen, ... nog een paar kinderen waarvan ik niets wist, het jongste is 5 jaar)

Ik heb hem meer dan 50.000 euro "gelaten". Mijn ex kon de helft van de verkoopprijs van het huis niet uitbetalen, en omdat ik vond dat het huis voor altijd de kinderen hun thuis zou blijven, stelde ik toen voor die som van 50.000 euro bij de notaris te laten wegschrijven voor de kinderen. Indien hij de woning zou verkopen, zou hij deze som dan moeten verdelen onder de kinderen. Daar wilde hij echter niets van horen. Ik heb dus na lang wikken en wegen besloten om gewoon de voorgestelde som aan te nemen, en door te gaan met de scheiding (ik had reeds een optie genomen op een woning om deze te kopen, maar zolang ik niet gescheiden was, zou de verkoop niet doorgaan).

Nu blijkt dat in de akte eigenlijk niet echt een regeling staat over de alimentatie voor de kinderen. Ik heb zelf al geprobeerd om via de vrederechter een aanvraag in te dienen, maar zonder resultaat. Als klap op de vuurpijl heb ik geen recht op een pro-deo advocaat omdat mijn oudste zoon sinds een jaar aan het werk is... op basis van enkel mijn loon, zou het wel lukken. Met andere woorden, de vader betaalt op dit moment geen euro onderhoudsgeld, en aan de kinderen heeft hij laten weten dat ik hem met rust moet laten... hij reageert niet op telefoons, sms of email.
Ook de volledige naleving van de EOT is nog niet in orde. Van het weinige dat ik had gevraagd mee te nemen, ontbreken er nog steeds enkele zaken. Ook krijg ik nog steeds rekeningen met nalatigheidskosten van allerhande zaken... (telefoon, water, elektriciteit...)

Voila, dit is een kleine schets van de situatie... natuurlijk is er nog veel meer dat ik hier zou kunnen vermelden. Oh ja, ook is hij 2 maanden na onze echtscheiding hertrouwt. Niet dat het mij iets deed, want heb zelfs nog voorgesteld om foto's te komen nemen... wil gewoon maar aangeven van wat voor kaliber hij is... :-)

Nu mijn vraag: kan ik een EOT laten herzien op basis van zaken die ik toen totaal niet wist. Onwetendheid en vooral de vele leugens (komen stilaan boven water nu).
Ik vind dat hij mij heeft misleid, maar vooral dat hij "onze" kinderen tekort heeft gedaan. Ik spreek dus nog steeds in naam van mijn kinderen. Of ik voor het serieuze bedrog dat hij mij heeft aangedaan nog iets wil forceren, daar moet ik nog eens over nadenken...
Het spreekt voor zich dat hij absoluut wou scheiden, en liefst zo snel mogelijk, zonder veel poespas als ik dan toch weg wilde ( dat heeft hij tegen 1 van de kinderen gezegd).

Ondertussen leeft meneer op grote voet, heeft hij bijna geen contact met de kinderen, mogen ze op bezoek komen als het hem past (het huis dat ik heb gelaten als de kinderen hun thuis, is helemaal die thuis niet meer, ze hebben zelfs geen sleutel meer...).

Alle zorg van de kinderen is dus voor mij, wat ik uiteraard ook doe... maar ja, het wringt wel nu, ik kan het niet hebben dat hij zich zo weinig aantrekt van zijn kinderen (van al zijn kinderen dan, want ze maken is natuurlijk plezant, maar hij moet voor geen enkel zorgen... jammer genoeg kan ik alleen maar voor die van mij spreken).

Bon, mocht het mogelijk zijn die EOT te laten herzien, kan mij dan ook iemand vertellen hoe ik dit het best aanpak?
Heeft u eventueel nog bijkomende vragen, stel ze gerust... !

Alvast bedankt!

PS: ik ben gelukkig niet verbitterd, ondanks de financiële moeilijkheden, blijf ik geloven dat het recht zal zegevieren... Ik wil dan ook aan iedereen zeggen dat een moeilijke scheiding niet het einde van je leven is! Vaak krijg je zoveel terug in je leven waarvan je niet eens wist dat het nog bestond :))

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 feb 2012 10:10

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun (E.O.T.-)OVEREENKOMST omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen...“(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1116. Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst,wanneer de kunstgrepen,door een van de partijen gebezigd...het contract niet zou hebben aangegaan. Bedrog wordt niet vermoed,het moet worden bewezen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Er is bedrog dat de nietigheid van de overeenkomst tot gevolg heeft, wanneer de verkoper van een frituur vóór en bij het sluiten van de overeenkomst tegenover de koper geen melding maakt van het veertien dagen voordien te zijnen laste uitgesproken vonnis waarin hij strafrechtelijk is veroordeeld wegens het zonder voorafgaande vergunning bouwen en in stand houden van die frituur en waarbij beslist is dat de plaats waarop die frituur staat, in de vorige staat dient te worden hersteld‘(Antwerpen 1 april 1992,R.W. 1994-95,783-784).

‘Bedrog in de zin van art.1116 impliceert dat een contractant doelbewust listen gebruikt om de andere partij aan te sporen de overeenkomst te sluiten. Verzwijging bij het sluiten van een overeenkomst kan in bepaalde omstandigheden bedrog in de zin van deze bepaling uitmaken wanneer de partij die het verzwegen feit niet kende,niet gecontracteerd zou hebben indien zij dat feit zou hebben gekend‘[Cass. 30 juni 2005(S.C./R.G.),R.W.2007-08,1406,Noot.]

‘Toen de echtscheiding echter definitief was, kwamen er allerlei zaken aan het licht, die me toch aan het nadenken hebben gezet... zaken die als ik ze had geweten ten tijde van mijn lopende EOT, ik toch wel een advocaat had genomen‘.

De E.O.T-overeenkomst is kennelijk een overeenkomst en valt dus onder toepassing van voornoemd art.1118 ,doch er is mij geen geval van vernietiging bekend.

“Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2° en het 3°(=onderhoudsgeld) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tattan
Topic Starter

#3 , 15 feb 2012 01:05

Eerst en vooral bedankt J. Demoor voor uw antwoord. Lijkt me misschien toch wel te overwegen.

Ik heb vandaag een eerste afspraak gehad met een advocaat. Ik moet toegeven, ik had gedacht dat recht nog zou zegevieren, maar ik ben daar zo zeker niet meer van.
Deze wist mij te vertellen dat ik alle voorbije maanden dat er geen alimentatie werd betaald voor de kinderen gewoon "kwijt" ben. Hij weet dat uit ervaring omdat rechters ervan uitgaan dat ik het niet nodig had want dan zou zou ik er wel eerder naar gevraagd hebben. Moet je weten dat ik daar al meer dan een jaar mee bezig ben (werd van het kastje naar de muur gestuurd omdat ik zonder advocaat ben gescheiden, ben 4 keer op het vredegerecht geweest ). Dus dat was de eerste domper!
Vervolgens vertelde hij me dat ik voor mij oudste zoon (die ondertussen werkt) gewoon maar niets meer moest verwachten, wat me meer dan logisch lijkt voor de maanden die hij effectief heeft gewerkt, maar niet voor de maanden dat hij nog naar school ging.
Komt erop neer dus dat ik toch een paar duizend euro's niet zal krijgen... en dat enkel omdat de akte destijds niet echt goed werd opgemaakt en zeker niet wat de alimentatie voor de kinderen betreft.

Wat de rekeningen betreft die ik heb betaald voor meneer zelfs lang na de scheiding, daar kan ik al helemaal naar fluiten. Voor dit geval en alle bovenstaande moet ik hem dagvaarden (Zelfs voor de zaken die ik nog tegoed heb, vermeld in de akte EOT).
En dat heeft mijn advocaat mij ten stelligste afgeraden...

Zo zie je maar... scheiden moet je niet doen met je hart, maar met je verstand...

Ik vrees dus dat ik mijn kinderen zal moeten verplichten om toch aan Co-ouderschap te doen, want ik kan het financieel niet meer blijven trekken, en nu zeker niet meer... mijn kleine spaarboekje dat ik nog had, ...

Jammer dat een ouder die het beste wil voor zijn/haar kinderen, zo in een hoekje wordt geduwd.

Moraal van mijn verhaal: wil je scheiden met onderlinge toestemming, vergewis je er dan van dat je alles goed op papier hebt staan. Of beter nog, neem een advocaat (dat moet je uiteindelijk toch doen als er iets is dat je anders wil).
En... wacht echt niet te lang om regelingen over kinderen op papier te zetten...

Groetjes!
A.

Reclame

josi

#4 , 15 feb 2012 09:48

Beste,

Kan je maar al te goed begrijpen!Ben indertijd ook met EOT gescheiden en mijn ex heeft zich er ook niet aan gehouden.Ben ook al mijn spaarcenten die hij me ging terugbetalen zoals opgemaakt in de EOT kwijt!Triest dat dit nog allemaal kan gebeuren .
Wens je veel sterkte!
Groetjes

Terug naar “Echtscheiding”