Rechtszitting - wat te verwachten ?

Moraelin
Topic Starter

Rechtszitting - wat te verwachten ?

#1 , 19 mar 2012 19:04

Binnenkort komt mijn zaak ivm regeling rond mijn zoontje voor de jeugdrechtbank, al de rest was al geregeld.
Het gaat hem daar in principe gewoon om de alimentatie en de bijzondere kosten want ouderlijk gezag is reeds bevestigd in kortgeding en over de verblijfsregeling zijn er ook geen echt grote discussies meer, maar moet wel vastgelegd worden. Nu zijn we al meer dan 9 maanden bezig met allerlei conclusies en tegenconclusies, vooral omdat de tegenpartij telkens op de laatste dag (soms zelfs nacht) met hun conclusie en dan nog met nieuwe argumenten afkwam waardoor telkens uitstel nodig was. Dit waarsch. om mij op kosten te jagen want ik heb vernomen dat mijn ex haar moeder toch alles betaald van gerechtskosten.

Nu is de conclusieperiode dus gedaan en is er algauw zitting waar ik op aanwezig moet zijn. Wat mag ik daar verwachten ? Ben je daar gewoon om nota te nemen van de beslissing van de rechter ? Komt er nog een betoog van advocaten aan te pas ? Hoelang duurt zoiets ? Zullen ik en mijn ex nog vragen gesteld worden ? Of is dit volledig willekeur ? En komt er dan zowiezo een uitspraak op het einde, of een maand erna of kunnen er nog zittingen volgen ? In principe mogen geen nieuwe argumenten meer aangebracht worden dacht ik dus hoop ik het eerste want ik zie echt uit naar het einde van deze historie.

Enig inzicht is enorm geaprecieerd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lucke

#2 , 20 mar 2012 09:41

Is een beetje afhankelijk van de rechter en of die het dossier heeft gelezen.
De advocaten gaan meer dan waarschijnlijk hun betoog mogen doen en het kan ook zijn dat de rechter vragen stelt aan jullie persoonlijk.
Kan 10min duren maar ook 1uur, dit is afhankelijk van de rechter en de advocaten.

De rechter krijgt één maand de tijd om een vonnis op te stellen.
Echter, dit is afhankelijk van de rechter weer.... in mijn geval was het vonnis beloofd één maand na de hoorzitting... heb wel 2,5 maand moeten wachten :(

PS: tegenbesluiten op de laatste minuut binnenleveren... ken het... is om het je moeiliijk te maken! Sommige rechters geven een deadline waarbij deze ingediend moeten zijn.

Moraelin
Topic Starter

#3 , 20 mar 2012 15:54

Bedankt voor je respons. De conclusies en syntheseconclusies zijn in ieder geval enorm lijvig en goed opgesteld, toch in mijn geval. Ik hoop dus dat de recht(s)ter het geheel reeds goed heeft doorlezen en het puur formaliteit is. Maar ik versta dus wel dat het bij deze ene zitting blijft en erna dan (al kan het lang duren) het vonnis volgt.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2012 16:35

Maar ik versta dus wel dat het bij deze ene zitting blijft en erna dan (al kan het lang duren) het vonnis volgt.
Dat is het meest waarschijnlijke, maar is niet zeker.
Het kan zijn dat de rechter vragen stelt waarop de advocaten of partijen het antwoord niet onmiddellijk kunnen geven zodat de zaak in voortzetting gesteld wordt, op een later datum verder behandeld wordt.

Moraelin
Topic Starter

#5 , 23 mar 2012 15:59

Tot hier mijn vertrouwen in het gerecht...lol... ik en mijn advocaat daar 2u gezeten voor we binnnen mochten. 2 min. binnen want tegenpartij vraagt uitstel (mijn ex was zelfs niet afgekomen want zij wist hier duidelijk van) en madam de rechter laat het toe. Resultaat: 6 maanden uitstel !!! Vive den Belziek en haar schitterend gerechtssysteem.

ovan

#6 , 23 mar 2012 16:36

Je vergeet nog te zeggen dat het allemaal "in belang van het kind" is. :roll:
"JEUGD"rechtbank... noemt dat dan.
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

curl

#7 , 23 mar 2012 16:50

Och... Daarna je ex voor de rechtbank dagen wegens emotionele schade, € 1 000 00 000 schadevergoeding vragen, en nooit meer moeten gaan werken.

Of is dat wat wishfull thinking? :p

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2012 17:56

En de reden voor het uitstel?

Lucke

#9 , 23 mar 2012 21:12

Hebben ze een reden nodig?? Dat geloof je toch zelf niet meer.
Hier geeft de rechter een datum waarop het vonnis bekend zou zijn... 22 Maart. Na een telefoon naar de Griffie.... Vonnis met minimuum één maand uitgesteld.
En dit terwijl we er uitdrukkelijk om gevraagd hebben een vonnis te krijgen daar er een beslissing over de schoolkeuze genomen moet worden door de rechter. Dochter gaat naar school na de paasvakantie.

In het belang van het kind..... men kl... ja.... de grootste leugen die ik ooit gehoord heb!

Terug naar “Echtscheiding”