gemeenschappelijk huis,ex wil overnemen, krijgt geen lening

yara03
Topic Starter

gemeenschappelijk huis,ex wil overnemen, krijgt geen lening

#1 , 02 apr 2012 13:11

Ik ben sinds vorig jaar in juni officieel gescheiden, maar mijn ex woont nog steeds in de gezamelijke woning.
Na veel getrek over het bedrag dat zij mij dient uit te betalen zijn we uiteindelijk toch een bedrag overeen gekomen en ging zij naar de bank.
Alles werd goedgekeurd, tot het moment dat ze de papieren voor de schuldsaldo verzekering moest invullen en zij daarop vermelde dat ze borderline heeft en hier al meermaals voor is opgenomen in het ziekenhuis... Resultaat is nu natuurlijk dat ze geen schuldsaldoverzekering krijgt en dus ook de lening niet goedgekeurd wordt.
Nu vraag ik mij af welke stappen ik kan ondernemen om zo snel mogelijk deze zaak opgelost te zien.
Kan ik eventueel een gedwongen openbare verkoop bekomen? Want ondertussen woont mijn ex nog steeds rustig in het huis zonder zich geldzorgen te maken. Ze betaalt enkel de lening nog, maar voor het deel waar ik recht op heb, heeft ze mij nog steeds niet vergoed.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 apr 2012 13:17

U mag een verkoop eisen, eventueel openbaar indien uw ex niet meewerkt.

lucgescheiden

#3 , 02 apr 2012 14:33

Maar wat u wettelijk mag leidt per definitie niet naar de meest economische oplossing.

Immers bij openbare verkoop vervalt jullie minnelijk akkoord.
Zal de openbare prijs worden gehanteerd voor de verdere verdeling.
Niet alleen kan deze behoorlijk afwijken van wat jullie voor ogen hadden in het minnelijk akkoord,
maar u zal hier tevens meer registratierechten op betalen.
Met kans op boetes wegens te laag beschreven, indien u alsnog tot een minnelijke schikking in de verdeling van de opbrengst zou komen.

De schuldsaloverzekering is een, zoals het woord het zegt: een verzekering van de schuld.
De verzekeringsnemer betaalt een premie tegen de kans dat hij/zij niet langer zou kunnen terugbetalen.
Wellicht kan u op een voor beiden meer voordelige wijze uit deze blokkage raken.
Informeer hiervoor bij meerdere banken, laat u door hen, vrijblijvend uitleggen, hoe zij dergelijk probleem oplossen.
En reken maar dat u er dan samen zal uitraken.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

eylis

#4 , 02 apr 2012 14:38

- verminderd tarief voor registratierechten geldt ook bij openbare verkoop voor één van de eigenaren/partners....

lucgescheiden

#5 , 02 apr 2012 15:37

Inderdaad, alleen was dit, bij mijn weten en voor de laatste wetsvoorstellen slechts:
- 1 procent bij uit onverdeeldheid treden.
- maar 10 procent indien dit via openbare verkoop geschiedt

Neem een traditioneel rijhuis dan zit u aldra aan een waarde van 200.000 euro, het verschil bedraagt dan 18.000 euro in de kering.
Met de laatste wetsvoorstellen wordt deze 1 procent verdubbeld.
Waar dan wordt naar verwezen als een miserietaks....
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”