Te koop stellen van goederen uit gemeenschappelijk vermogen

denevda
Topic Starter

Te koop stellen van goederen uit gemeenschappelijk vermogen

#1 , 07 apr 2012 14:51

Man en vrouw gaan echtscheiden. Er wordt een vervreemdingsverbod opgelegd door de rechter in kort geding. Man heeft op dat moment nog een aantal goederen in zijn bezit dewelke deel uitmaken van het gemeenschappelijk vermogen. Inventaris ten huize vrouw wordt opgemaakt. Inventaris ten huize man wordt telkens uitgesteld (ondertussen al een jaar bezig).
Man en vrouw zijn ondertussen gescheiden.
Nu ontdekt vrouw dat een familielid van de man, anderhalf jaar na het opleggen van het vervreemdingsverbod, bepaalde goederen van het gemeenschappelijk vermogen, te koop zet op het internet onder eigen naam (dus niet op deze van de man).
Kan de vrouw hier iets tegen beginnen en zo ja, wat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denevda
Topic Starter

#2 , 11 apr 2012 11:52

Niemand ?

lucgescheiden

#3 , 13 apr 2012 01:39

U meldt zelf de problematiek van de ontbrekende inventaris bij man.

Vrouw beweert dat er bepaalde goederen worden vervreemd.
Het zal dus aan haar zijn om ontegensprekelijk het bewijs te leveren.

Indien zij de aankoopbewijzen bezit, met serienummer, dan zou zij, mijn inziens;
een aankoop kunnen organiseren, en een beroep doen op politiedienst op vermoeden van vervreemding, om
haar hierin bij te staan, en om de nodige vaststellingen te doen als bewijskracht.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

denevda
Topic Starter

#4 , 13 apr 2012 07:03

Als de vrouw hier inderdaad politie zou bijhalen, wat zouden dan de gevolgen kunnen zijn ? Kan de politie de verkoop effectief tegenhouden ?

lucgescheiden

#5 , 13 apr 2012 12:45

De vraag is of dit nodig zou zijn...?

Indien het erfstukken zou betreffen, of stukken waar mevrouw een bijzondere emotionele waarde aan hecht, dan denk ik niet dat
deze nog bij meneer zouden staan.
Ik veronderstel dat het dus gewoon over waardevolle stukken gaat, waar met de verkoop de reële marktwaarde wordt bepaald. :-)

Politie zou een vaststelling kunnen doen. Waarbij het wegmaken wordt geconstateerd.
Volgens de wet is dit diefstal.
Mijn inziens, kunnen de goederen door de politie in bewaring worden genomen,
meneer kan aldus vervolgd worden voor het wegmaken, waar tevens gevangenisstraf op staat.

De vraag is echter of; de waarde van deze zaken: dergelijke onmenselijke gang van zaken rechtvaardigt.

Waar ietswat rechter uit de context van de feiten, eveneens zal kunnen afleiden of mevrouw haar vermoedens kunnen kloppen.

Voorbeeld: wanneer genodigden gedurenden het huwelijk, een duur servies kregen voorgeschoteld, dan kan mevrouw aan de hand van hun getuigenissen het te koop aangeboden servies laten herkennen...
De wet aanvaardt daarin elke vorm van bewijskracht, meende ik.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”